Játszva minden könnyebb

Hintafa

Hintafa

Kincsvadász

2016. február 13. - palinta77

f56a8452uj.jpg

Sokszor egy könyvet a borítója ad el. A társasokkal sincs ez másként. Egy jó borító kincset ér.  Persze ezt még lehet fokozni, ha a beltartalom is... Ezek után csoda, ha egy visszautasíthatatlanul jó ajánlatot  találva lecsaptam a Piatniknál pár hónapja megjelent Kincsvadász nevet viselő játékra? 

Mostanra kialakult egy rituálém az új társasokkal kapcsolatban, amit nemcsak megszoktam, de nagyon megszerettem: a hajnal csendjében nekiállok szabályt olvasni, és játszani. A reggelihez már azzal a balzsamos érzéssel úgy ülök le, mintha meghódítottam volna a fél világot. Az első kincsvadászós reggelen alig vártam, hogy felkeljen valaki, akivel megoszthatom boldogságomat, vagy még jobb, megtaníthatom a játékot. 

A Kincsvadász nemcsak érdekes mechanikájával, az izgalmas és fordulatos körökkel szinte követeli, hogy minél többet játszunk vele. S bár a bevezető játékok közé sorolják, távolról sem lesz unalmas azoknak sem, akik már régóta nem kezdők. Mivel több szabályt kell észben tartani és a kártya-csomagunk összeállítását is több szempont szerint kell elvégeznünk, így én talán a bevezető játékok második lépcsőfokára tenném. Aki kettesével szereti szedni a lépcsőket, és nagy a lendülete, kezdőként is vágjon bele nyugodtan. Mivel a különféle kártyavariációk miatt változatos kihívásokkal kell megküzdeni, így nehéz kijátszani magunkat belőle. A különféle akciókártyák, a sokféle jutalommal járó kincsek és varázstekercsek miatt az utolsó fordulóig izgalmas marad a küzdelem, így azoknak is érdekes kaland, akik már ismernek bonyolultabb társasokat. Ez pedig mindeképpen hatalmas előny, hiszen akik sokszor, sokféle játékkal játszanak, hamar beleunhatnak egy kezdők számára kihívást jelentő játékba. Ritka az a játék, ami egyformán jól és szívesen játszható a tapasztaltabb és a kezdő játékosokkal is.

A játék lényege dióhéjban: kártyapaklink segítségével kincsvadász csapatokat állítunk össze, akik három helyszínen (Fagyott Hegy, Őserdő, és Láva Barlang) küzdenek a kincsekért, majd a pakliba beválogatott örzőkutyák segítségével  próbálják megvédeni vagyonunkat a gaz goblinok támadásától. Aki az ötödik forduló végére a leggazdagabb, az nyer. 

A játék, ahogy P fogalmaz elég "cuccos". Sok kártya, pénzérme, lapka tartozik hozzá, aminek először a menedzslését kellett megoldanunk. A részletgazdaság a játéktér felállítása nem tart sokáig, és ez igencsak nagyon előny, mert mostanában elég szűkös a társasozásra fordítható időkeretünk. Feljegyzés magamnak: erre muszáj lesz valami megoldást találni.

A játék előkészületei

Az kincskártyákat keverés után két paklira kell osztani, majd ezekből kell a három helyszínre, fentről lefelé egyet-egyet lerakni. Eztán a goblinpakliból kell jobb oldalon látható barlang három megjelölt részére elhelyeznünk a kártyákat. Végül minden játékos kap kilenc lapot a kalandorkártyákból. 

A játék összesen öt fordulója ebből három részből áll

  1. draftolással (ld. lejjebb) kártyákat gyűjtünk
  2. kalandor, örzőkutya, és pénzérme kártyák kijátszása
  3. varázstekercsek felhasználása, új lapok osztása.

1. A kártyák begyűjtése, kalandor és őrzőkutya csapat összeállítása.

Ez történik: Az osztó minden játékosnak ad kilenc lapot. Ezekből kiválaszt, és letesz maga elé mindenki egyet, majd továbbadja a paklit (ez a draftolás). Így járnak körbe-körbe a kártyák, egészen addig, amíg el nem fogynak, és mindenkinek összegyűlt a 9 lapból álló paklija.

Ilyen kártyákból választhatunk:

  • Kalandorkártyák: minden kincsvadász kalandort csak a saját színének megfelelő helyszínen lehet kijátszani, az ereje a kártyán látható szám.
  • Akció kártyák: ezek erősíthetik, vagy gyengíthetik a kincsvadász csapatokat, bármennyi kijátszható közülük.
  • Örzőkutya: erejük a kártyán látható szám, goblintámadások idején védik az összegyűjtött kincseinket
  • Pénzkártyák: pénzérmékre válthatók.

Erre kell odafigyelni: a kártyapaklink összeállításakor érdemes megterveznünk, hogy mely kincseket szeretnénk megszerezni, s eszerint beválogatni a paklinkba a kalandorokat. A kincsvadászat végén még a rabló természetű goblinokkal is számolnunk kell. Őket örzőkkutyáink ereje segítségével űzhetjük el, ellenkező esetben megdézsmálják a pénz készletünket.

A képen látható, hogy mindhárom helyszínen kétféle kincs van. A MAX. feliratúak a nehezen megszerehető kincsek. Ezt az a játékos kapja, aki a legerősebb csapatot tudta összeállítani az adott színben. A MIN. helyeken láthatóak a ún. könnyen megszerezhető kincsek. Ezekhez az jut hozzá, akié a leggyengébb csapat. Mivel a MAX. és MIN. helyekre random módon kerülnek a kincsek - negatív, vagy pozitív -, az is elképzelhető, hogy egy nagy értékű kincs kerül a MIN. oldalra, amihez a leggyengébb csapat jut hozzá. Egyben azt is jelenti, hogy azok, akik a két pólus (legerősebb és leggyengébb) közé kerültek üres kézzel távoznak. 

f56a8442uj.jpg

A képen látszik, hogy az első helyszínen pozitív értékű kincsekért folyik a küzedelem. Az őserdőben már nem ilyen egyértelmű a helyzet, hiszen itt a legerősebb csapat negatív kincshet juthat. A Láva Barlangban ismét a legerősebb csapat jár a legjobban, hiszen egy olyan varázstekercset kapnak, amely minden kék színű kalandorkátyájukat 3 arannyal juttalmazza. A helyszínektől jobbra van a goblinok barlangja. A kincsvadászat lezajlása után az örzőkutyák védik meg (vagy nem) az összegyűjtött zsákmányt. Ebben a helyzetben az jár jól, akinek legalább 3-as erejű kutyái vannak.

 2. Kincsvadász, akció- és örzőkutya kártyák kijátszása

Ez történik: Kincsvadászat a három helyszínen, majd goblintámadás kivédése. Mindenki kijátssza az első (Fagyott hegy) helyszín kék színében összegyűjtött kalandorkártyáit. A kártyákon látható számok a kalandorok erejét jelentik, melyet a játékosok összeadnak. A vadászaton csak az indulhat akinek

  • van az adott színben
  • 0-nál nagyobb értékkel rendelkező kincsvadásza.

Ekkor a legizgalmasabb rész jön. Az kalandor csapatok erejének összeadása után, a játékosok kijátszhatnak a kezükből annyi akciókártyát, amennyit jónak látnak. Ezek fajtájuktól függően erősíthetik, gyengíthetik a csapatukat, vagy akár le is nullázhatják pontszámaikat, ezzel akár teljesen megváltoztatva a játék állását. Ez utóbbi elég frappáns megoldás, ha egy negatív kincs kerülne a birtokunkba. Hiszen egy nullára, vagy negatív értékűre redukált csapattal azonban simán áttolhatjuk a nem kívánt kincset vadásztársunk tulajdonába.

Ilyen akciókártyák segítségében bízhatunk:

  • Lángoló kard: +4 erőt ad hozzá a csapat erejéhez, bármely helyszínen felhasználható
  • Goblin zsoldosok: 8 ponttal növeli a csapat erejét, de cserébe a goblin barlang lapjaira egy-egy rézpénzt kell lerakni
  • Zsugorító bájital: 2 -vel csökkenti a csapat erejét, bármely helyszínen felhasználható
  • Csipkerózsika: lenullázza egyik(!) kalandorkártyánk értékét.
  • Segítő állat: megduplázza a kalandorkátya értékét, de csak a színének megfelelő helyszínen használható.

Amint eldőlt, hogy kié a Fagyott Hegy nehezen, illetve a könnyen megszerezhető kincse, jön a következő két helyszín (Őserdő és Láva Barlang), ahol hasonló módon küzdünk meg a kincsekért.

A kincsek. Vannak negatív és pozitív értékkel bíró tárgyak (leletek). Ezenkívül megszerezhetünk ún. varázstekercseket. Ezek közül a sárgákat játék közben válthatjuk át pénzre (bizonyos kártyakombinációk meglétekor), a szürkékért viszont csak a játék végén jár jutalom. A "Pénzeső" tekerccsel az adott körben kijátszott pénzkártyáknak akár a dupláját is megkaphatjuk.

 Küzdelem a goblinokkal

A begyűjtött örzőkutya kártyákon látható mancsok összesített erejét egyenként össze kell hasonlítani a goblinok barlangjának három lapjával. Amennyiben a mancsok ereje nagyobb mint egy-egy gobliné, megvédtük a kincsünket, ha kisebb, akkor a goblinkártyán szereplő értékben rabol tőlünk érmeket.

Ebben a szakaszban kijátszható akció kártyák:

Goblinijesztő: ha nincs védőkutyánk, akkor is megvédhetjük a kincseinket a goblinok támadásától

Rejtélyes öszvér: segítségével felhúzhatjuk a húzópakli legfelső lapját, ha egy kalandokártya, akkor azonnal fel kell használnunk. Ez persze nem biztos, hogy éppen megfelel a kidolgozott elképzelésünknek, dehát a szerencse útjai ugyebár kifürkészhetetlenek. A legutóbbi játékban egy ilyen kártya miatt jártam pórul. A leggyengébb csapatért versenyeztünk, majd az öszvér segítségével hozzájutottam egy nagyon magas erejű kincsvadászhoz, és egy negatív kincshez. 

E szakasz utolsó feladata a kutyák összesített erejét összehasonlítani. A legnagyobb erejű kutyatulaj megkapja a goblinkártyákat, a rajtuk található pénzzel együtt. 

A képen látszik a legtöbb akciókártya. Kattintás után olvasható a hozzájuk fűzött magyarázat is. 

Pénzérmék begyűjtése

Ha volt a kártyáink között pénzérme, akkor a játékos megkapja a rajtuk lévő összeget. 

3. Varázstekercsek felhasználása

A játékosok - ha szeretnék - pénzre válthatják sárga varázstekercseiket. Természetesen nem szükséges abban a fordulóban felhasználni a tekercset, amelyikben megszereztük, de a játék végén a be nem váltott sárga varázstekercsek nem érnek pénzt. 

Eztán következik az új forduló előkészítése: kártyák kiosztása, kincsek és goblinlapkák elhelyezése. 

A játék vége

Az ötödik forduló után jön az összesítés. Összeadjuk a begyűjtött goblinlapkákat, a begyűjtött leleteket, a szürke varázstekercseket, és a pénzérméket. Akinek a legtöbb pénze van, az nyert. 

 

Kipróbáltuk a társasoknak határozottan ellenálló Á-val, akinek leginkább a 2-3 mondattal összefoglalható játékok tetszenek, s bár a kedvéért összefoglaltam három (bővített)mondatba, mégis sok kifogása volt. Erőltetettnek érezte, hogy sokféle szabályt, kártyatípust és funkciót kell megjegyeznie, feleslegesnek találta az őrzőkutyás részt. Persze nem feltétlenül mérvadó az ő véleménye, hiszen mindig kényszer hatására ül le játszani, nem pedig a saját kíváncsiságától fűtve, ezt inkább csak a történelmi hűség kedvéért jegyeztem le.

Ugyanakkor nekem és P-nek pont ezek a fordulatok tetszik izgalmassá a játékot, a kártyák színes változatossága, hogy több helyszínre, eltérő szempontok szerint kell figyelni. A kártyák szétosztásánál két fővel játszva is van esélyem áttolni tolni kártyát a másik paklijába, az akciókártyákkal pedig elég nagy meglepetéseket szerezhetünk egymásnak. 

Bár a szabályok egyáltalán nem nehezek, mégis viszonylag több apróság van, amire oda kell figyelni, a stratégiánk kidolgozásánál. Mindezektől fordulatos és izgalmas lesz a játék. Persze kezdő játékosoktól több odafigyelést igényel, de a szabályok könnyedsége miatt a harmadik fordulóra már ők is profin fognak kalandozni.

 

Ár: cca. 7.900,- Ft 

Korosztály: 8+ (nálunk 7+)

Külcsíny: Izgalmas

Belbecs: Fordulatos, kalandos, tervezős

 

 Ha tetszett a bejegyzés, ne felejtsd el like-olni a Hintafa Facebook oldalát. Akkor bizosan nem maradsz le a további kalandjainkról sem.

A bejegyzés trackback címe:

https://hintafa.blog.hu/api/trackback/id/tr728303150

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása