Játszva minden könnyebb

Hintafa

Hintafa

Játsszunk -gyakorlás helyett!

2016. augusztus 03. - palinta77


img_6260.jpg

A mai bejegyzésben főként minimál költségvetésű társasok szerepelnek, amik nemcsak nagyon szórakoztatóak, de játék közben trükkösen ügyesen lehet gyakorolni az írást, olvasást és a matematikai alapműveleteket is. 

Az alábbi játékokban egy közös vonás van: kereteik rugalmasak, a közönség igényeihez igazíthatók. 

Kérdezz-felelek!

Ahogy az elsős tankönyveket pakolásztuk, az olvasókönyv utolsó oldalán találtam egy jópofa játékot, amiről beugrott gyerekkorom egyik legkedvesebb kártyája, a Kérdezz-felelek. A nagyszüleim padlásáról került elő rejtélyes körülmények között és egész szünidő alatt magunkkal hurcoltuk. Sajnos a nyár végén ugyanilyen titokzatos módon el is tűnt, ami szomorú, mert könnyesre nevettem magam minden alkalommal.

A kártyák lényege, hogy a különválogatott és alaposan megkevert kérdés és válasz paklikból felhúzunk egyet-egyet, majd örülünk a vicces eredménynek. Ha sikerül kellően eltérő kérdéseket összeválogatni jó kis kombinációk sülnek ki. Még T is értékelte a humort, hiszen ő is tudja, hogy a postás nem arra való, hogy ugráljanak rajta. Sőt, a homoktól is hiába reméljük, nem fogja kihozni a leveleinket. 

Az egyszerűség kedvéért (na meg persze a hatékony gyakorlás miatt) három csoportba osztottam a kérdéseket és a válaszokat. Kitaláltam hozzájuk egy megfelelő színkódot is, hogy a csoportok válaszait ne keverjük össze (lesz majd keveredés bőven).

1. Mire jó....?

2. Hol....?

3. Hova....?

img_6216.jpg

Én írtam a kérdéseket, P pedig a megfelelő válaszokat körmölte. Nem haladtunk valami gyorsan az írással, de nem is bántam. Viszont tény, hogy már az iskola vége után 3 héttel sikerült pár betűt fordítva írni, úgyhogy igyekeztem hetente legalább néhány válaszkártyát kicsikarni kiudvarolni a gyerekből. Amikor már négy-öt darabbal készen voltunk, megkevertem külön a kérdéseket és külön a válaszokat is. Persze több kártyával jobban működik, de kellett a motiváció, hogy minél hamarabb kiderüljön mire volt ez a sok írkálás. 

img_6217.jpg

Természetesen ragozhatjuk a kártyákat szinte a végtelenségig. Egyszer korrepetáltam egy kislányt, akinek a Hol? ...-ban,-ben / Hova? ...-ba,-be kérdéskör sok fejtörést okozott (és ha már itt tartunk a j/ly is). Vele például remekül szórakoztunk ezekkel az összekavarodott kérdés-válaszokkal. Talán segített is tisztázni a fejében a kavarodást. Az emléken felbuzdulva kibővítettük a kérdéseinket, hiszen a nyelvhelyesség legkönnyebben az olvasáson/íráson keresztül elsajátítható. 

img_6221.jpg

Szeretem ezeket a kártyákat, mert nemcsak nagyon-nagyon viccesek, de rugalmasak is. Igény szerint lehet a problémát okozó területre koncentrálni, és alig szükséges hozzá előkészület. Bármekkora csoporttal játszható, persze minél több kérdés-felelet kártyánk van, annál mókásabb a végeredmény.

Malacunk van!!

Az ám. Főleg nekem, amikor egy külföldi oldalon rábukkantam a játékra, amivel az összeadást-kivonást gyakoroltuk. A neve PIG (vagyis malac), és mindössze papír, ceruza, dobókocka kell hozzá. 

A cél 100 pontot összegyűjteni. A soron lévő játékos elkezd dobni a kockával, dobásai eredményét pedig egymás után fejben összeadja. Minden dobása után eldöntheti, hogy folytatja, vagy megáll és lejegyzi a papírjára az összegyűjtött pontjait. Azonban ha folytatja a dobásokat és 1-est gurít (ami előbb-utóbb bekövetkezik) elveszíti az abban a körben gyűjtött pontjait (természetesen csak a lejegyzetlen pontokról van szó).

Példa. A következőket dobtam: 2+3+6+6+5+4 (ez idáig összesen 26 pont). Dönthetek úgy, hogy megállok, vagy folytatom tovább.

  1. Ha megállok, lejegyzem a papíromra a nyereményemet (26), ez már nem veszhet el. (Fontos: amikor újra rám kerül a sor, nem az addig megszerzett pontjaimhoz adom az új gurításaim eredményét, hanem 0-ról indul a gyűjtés.)
  2. Ha úgy döntök, hogy folytatom, de a 7. dobásom sajnos pont 1, elvesztem az addig összegyűlt 26 pontomat. A következő játékoson a sor, egészen addig, míg valaki el nem éri elsőként a 100 pontot. 

Az alábbi képen az átláthatóság kedvéért végigjátszottunk egy játékot (megint nem én nyertem). A ceruzával írt bekarikázott számok a játék köreit jelölik, a fekete filccel írtak a megszerzett pontokat, a jobb oldalon található összeadások pedig azt mutatják, hogy milyen kockadobásokból gyűltek össze.

img_6226.jpg

Ha pedig visszafelé játsszuk, akkor máris gyakorolhatjuk a kivonást. Itt a cél természetesen a 0. 

Tádádádámm! Bárhol, bármikor, bármennyien lehet játszani. 

 

Egérke

A dobókockával barátkozó kisebbektől kezdve mindenki nagyon szereti ezt a könnyű, és nagyon cuki játékot. (P ovációban tört ki, amikor emlékeztettem erre a régi nagy kedvencünkre.) 

Hozzávalók: papír, dobókocka, ceruza

A játék célja: leghamarabb megrajzolni az egeret.

img_6235.jpg

 

A kocka minden számához tartozik egy testrész. A testrészeknek akkor foghatunk hozzá, ha sikerült 6-ost dobnunk, vagyis  megrajzoltuk az egér testét. A soron következő játékos dob, ha olyan mázlista, hogy azonnal 6-ost sikerült gurítania, megrajzolhatja a testet, majd a következő játékoshoz került a kocka, aki hasonlóképpen reménykedik a hatosban. Ha elkészült az egértest, utána már bármilyen sorrendben következhet a többi öt testrész. Pl. nem kell először orrot dobni, hogy megrajzolhassuk a bajuszt. (Az én egeremmel nem is jutottam el az orrig, P alaposan lekörözött.) Természetesen ha egy olyan testrészt "dobunk", ami már szerepel a rajzunkon, akkor abban a körben kimaradunk a rajzolásból.

 

Mivel a játék pusztán a szerencsén múlik, jó alkalmat teremt elbeszélgetni az esélyekről, a kitartásról és az önuralomról. Az ennyire szerencsefüggő játékoknál ez utóbbit a legnehezebb gyakorolni. Eleinte P rendszeresen kétségbeesett, mert én már gyakorlatilag kész voltam a rajzommal, miközben ő még mindig a 6-osért küzdött. Ilyenkor mindig megkértem, hogy legyen egy kicsit türelmes, és figyeljük meg mi fog történni. Gyakran úgy esett (amint várható), hogy én egy, vagy két lépessel a győzelem előtt képtelen voltam tudtam a hiányzó testrész számát, eközben P-nek sikerült behoznia a lemaradását, vagy teljesen leköröznie.  Ezért aztán egérke roppant tanulságos oktatójáték, nemcsak a dobókocka számait segít felismerni,  de a türelmet és a kitartást is fejleszti.

img_6229.jpg

Természetesen ezzel a módszerrel nemcsak egeret lehet rajzolni, hanem bármi mást is. A lényeg, hogy annyi részből álljon a rajz, ahány oldalú a dobókocka. 

Itt bukkantam rá.

 

Rallye

img_6206.jpg

 

Az elmúlt évben többször tartottunk a környéken társasjátékos alkalmakat, ahol a Djeco Rallye játéka a szülők, és a gyerekek köráben is nagy sikert aratott. Volt egy anyuka, aki miután a lányával legalább hat kört "mentek", suttogva elárulta, hogy a kislány egyébként szívből utálja a matekot, otthon alig lehet rávenni, hogy a gyakorlásra. Talán az aranyosan megrajzolt számkártyák miatt, vagy az autó formájú győzelmi jelölők segítettek a kislánynak elvonatkoztatni a matektól, erre már nem derült fény. Mindenesetre tény, hogy a Djeco Rallye nem az a tipikus "favágós" gyakorlás. Klassz, utazós, gyakorlós, gondolkodós, szerethető. Egyszerű és nagyszerű.

A játék célja: három autó formájú győzelmi jelölő megszerzése. 

Minden forduló elején kapnak a játékosok 6 darab km kártyát. A játékosoknak a kockadobás eredményét kell kihozni -valamely matematikai művelet segítségével- a kezükben lévő kártyákból minimum 1, de maximum 3 darabot felhasználva.

Példa: a dobás eredménye 2 + 4=6  Ezt a rendelkezésemre álló kártyákból az alábbi módon tudom kirakni:

  • 1 db 6-os
  • 2 db (3+3)
  • 3 db (7+7-8) 

A felhasznált kilométer kártyákat eldobom, majd újradobás a kockával és a megmaradt kártyákból újra megpróbáljuk a kockák összegét kirakni. Ha ez nem sikerül, akkor húzunk egy lapot a pakliból, és kimaradunk a körből. Aki legelőször megszabadul a kezében tartott kártyáitól kap egy győzelmi jelölőt. A következő fordulóban újra osztunk mindenkinek 6 lapot és kezdődik a matekozás. Aki először összegyűjtött három győzelmi jelölőt, az nyer.

Ismerősek az illusztrációk? Ha nem, sürgősen lapozzátok fel Tom Schamp Ottó-sorozatát! Kár kihagyni.

A Djeco Rallye nagy erőssége (a vagány illusztrációkon kívül), hogy akár egyedül is lehet játszani, nem feltétlenül kell versengő üzemmódban tolni. Ráadásul nem csak alapműveletek gyakorlására alkalmas, jöhet a szorzás, osztás, bármi. Mivel kis helyen is elfér (ha megyünk valahová a Quadropolis zsákjában szoktam hurcolni) utazás, nyaralás közben is szórakoztató. A legjobbat pedig a végére hagytam: egyáltalán nincs gyakorlás "szaga". 

Ha ennél picivel csavarosabb kihívásra vágytok, nézzétek meg a Qwixx-et. 

Játsszatok jót!

NAGYON FONTOS update: ezen az oldalon eszméletlenül sok jó játékötletet találhattok! 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://hintafa.blog.hu/api/trackback/id/tr558918924

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mrspb 2017.05.24. 18:31:17

Micsoda kincsesbánya! Köszönöm!
süti beállítások módosítása