Nem könnyű a nagyszülőkkel. Persze csak ami a társasjátékokat illeti. Természetesen ha az unokákról van szó, akkor értük bármit hajlandóak megtenni, de valahogy a szabálytanulással nem tudnak megbarátkozni. Hát jó, akkor kezdjük tényleg az alapoktól. Mondjuk egy Föld körüli utazással?
Újabb iello megjelenésű játék került az asztalunkra az előzmények alapján (itt és itt) igencsak izgatott voltam, hogy mivel fognak elkápráztatni bennünket ezúttal. A dobozt kézbe véve már sikerült. Nem is annyira azzal, hogy ki kell csúsztatni a játékot a dobozból, inkább a meseszép grafika és a viktoriánus stílushoz annyira passzoló, de mégis modern stílusú képi világa vett le a lábamról.
A játék célja, hogy keménykalapunkkal (vagy két fős játék esetén kalapjainkkal) elsőként érjünk célba úgy, hogy 10, vagy annál kevesebb Font legyen nálunk és megszabaduljunk összes pletykakártyánktól.
Egy-egy utazásunk (lépésünk) hosszát annak fényében kell megterveznünk, hogy minden előrehaladás pénzbe kerül. Egy mező 1 font, 2 már 5 Font, 5 lépésért pedig 15 Fontot kell a bankban befizetni (lásd a táblázat). Csakhogy pénzügyi helyzetünk korántsem fényes, hiszen a játék elején mindenki 80 Fonttal indít. Így út közben kell pénz szerezni.
A pénzszerzés egyik legnagyobb bevétellel járó módja az, ha visszalépünk egy piros állomásmezőre. Ekkor annyiszor 10 Font üti a markunkat, ahány mezőt visszafelé megyünk (5 mező esetében ez már 50 Fontot jelent).
A Font mezők bevétele már szerényebb és lépéskiesést is okoz. Itt 10 Fontot kapunk, vagy adunk (a játék vége felé fontos lehet) érkezésünket követő minden körben, amit a mezőn töltünk. A babérkoszorús fogadásmező már kicsivel ígéretesebb bevételhez juttat. Az érkezésünk utáni körben ha a játékosok közötti sorrendünk egyezik a mezőn látható számmal annyiszor 10 Fontot jövedelmez, ahanyadikok vagyunk. (Ha 3-as számú mezőn állunk, akkor 3x10 Fontot kapunk, de csak abban az esetben, ha a következő körben 3. helyen állunk a játékosok sorában.
Piros a következő körben a harmadik helyen áll, akkor bevételez 30 Fontot
Mire menne egy Viktória korabeli utazó segítő nélkül? Talán többre, mint vele. A Passepartout mezőre lépve tényleg a szerencsére bízzuk utazásunkat. A felhúzott kártyák időnként olyan balszerencsés fordulatokat is előidézhetnek, mint tőkénk megfelezése. Boldogabb esetben viszont kaphatunk a banktól, vagy akár a többi játékostól is pénzt.
A rendőrség mezőn egy kört pihenve tudunk megszabadulni egy-egy pletyka-kártyánktól (ez a londoni visszatérés egyik feltétele). Az együttműködésért még jutalom is jár, megint annyiszor 10 Font, ahanyadik helyen állunk.
Némi késlekedésbe kerül, de muszáj a pletykakártyától megszabadulni
Utazásunk előrehaladások és időnként visszalépések sorából áll. Megfűszerezve apró kalandokkal és ha Passepartout éppen kétbalkezeskedik, akkor pénzügyi katasztrófákkal. Dehát magára vessen, aki a szerencsére alapozza sorsát a Föld körül.
Verne történetéből készült játékot elsősorban a társasjátékokkal most ismerkedő, a szabályoktól ódzkodó újoncok asztalán tudom elképzelni. A doboz hátulján található kérdést “Miért ez a legjobb játék kerek e világon?” úgy finomítanám, hogy miért jó efféle egyszerű játékkal indítani? A mi nagyszüleink akkor nyugodtak meg igazán, amikor megmutattam nekik a szabálykönyvet, ami mindössze 4 szellősen szedett oldal és kiderült, hogy a szabálymagyarázat is mindössze pár percet vesz igénybe.
Végre meglegyintette őket -hacsak egy enyhe fuvallatnyi időre is- a modernebb játékok szele (ezidáig csak gyerekjátékainkba mertek belekóstolni). Most alkalmuk nyílt arra, hogy nehezebb helyzetben a rendelkezésükre álló döntések segítségével megpróbáljanak előnyt kovácsolni. Élvezték lépéseik költségét számítgatni, miközben próbálták elérni a kitűzött célt, vagy éppen újratervezni a következő lépést, ha egy másik játékos keresztülhúzta a számításukat. A bejegyzés elején említett káprázat helyett most annak örültem, hogy a nagyszülőket is végre le tudtuk ültetni egy társas mellé, amit még élveztek is.
Játékos tapasztalattal rendelkező társaságok számára túl sok izgalmat, kihívást nem tartogat a 80 nap alatt a Föld körül, de kezdőknek adott esetben érdemes egy próbaútra indulni. Nagyon egyszerű döntésekkel, versengéssel és egy nagy adag szerencsével kell csak megküzdeniük.
Ha útnak indulnátok, az Okosjátéknál tudod beszerezni.