Hetek óta csak csempézünk. Ezek után csak rövid ideig gondolkodtam el, hogy az Azulról szóló bejegyzést egy ilyen fellengzős mondattal kezdjem, vagy elég lenne egy őszinte, de nagybetűs kitörés: IMÁDJUK!
Mivel ez is egy olyan játék, ahol nagyon jól összhangban van a tematika, a megvalósítással és a játékmechanikával, hogy ez már önmagában megalapozza az ovációt és az ömlengést. Bizony, új kedvencünk érkezett.
Ebben a bejegyzésben, kicst sokat fog szerepelni a húzózsák, de olyan gyönyörű!
Michael Kiesling tervezői elméjét talán egy portugáliai nyaraláson tett látogatás, vagy az Alhambra egyik csodája ihlette meg. Mindenesetre ezúttal a gyönyörű azulejo csempék világát állította a központba. Eredetileg monokróm kék-fehér színűek voltak, innen a nevük (azul=kék). És tényleg pazar hatást érnek el a falakon.
A játékosok célja, hogy saját táblájukon a falat minél előnyösebb kombinációban pakolják teli csempékkel. A játék akkor ér véget, ha valakinek a tábláján megtelik egy sor. Két fázisból áll a munkafolyamat.
Gyűjtögetés és mintasor feltöltés
Az aktuális játékos valamely lapkáról veszi fel az ott látható egyik szín minden csempéjét, a többit pedig betolja az asztalra (ld. kép). A felvett motyót pedig jobbról-balra haladva lehelyezi táblája egyik mintasorba. Dönthet úgy is, hogy az asztalon lévő valamelyik szín összes lapkájával teszi ugyanezt.
A mintasorokba az adott körben csak ugyanolyan színű csempék kerülhetnek.
Ha elfogyott az összes kő, jöhet a pakolás.
Fontos! A következő (pakolási) fázisában csak egy, a mintasorok jobb szélső csempéje kerül fel a falra, abban az esetben, ha sikerült a teljes mintasort feltölteni.
A mintasorból valamilyen okból kimaradó (pl. a mintasorhoz tartozó fal sorában már szerepel ez a szín), felesleges kövek lekerülnek a padlószintre, de a kör végén pontlevonás jár értük.
A padlószinten lévő kövekért pontlevonás jár. És a zsák. Mert régen szerepelt.
Pakolás
A befejezett sorok jobbszélső csempéje kerülhet át a falra, a nyíllal jelölt sorba, a színének megfelelő helyre. Értéküket azonnal lelépjük a pontozótáblán. Majd eltávolítunk minden olyan mintasort, ahol hiányzik a jobb oldali csempe.
Pontozás
Minden csempe 1 pontot ér, de a qwirkle-höz hasonlóan, ha vannak szomszédai akkor nő az értéke.
A fekete csempéért 3 pont jár
A kör végén lelépjük a padlószintre lerakottak (ha vannak) után járó pontlevonásokat, majd ezek is mehetnek vissza a dobozba. Ezután újra felöltjük a manufaktúrákat és kezdődhet az új kör, gyűjtögetéssel.
A mintasorok hossza fentről lefelé bővül, így a fal aljának feltöltéséhez több csempére van szükség, ami akár azt is jelenti, hogy több körben tudjuk összeszedni a szükséges mennyiséget, illetve extrém esetben lehet egy csomó pontlevonásunk a padlóvonalon lévő felesleg miatt. A pontozásnál a játék végén bónuszpontok járnak minden feltöltött oszlopért (7 pont), a kész sorokért (2 pont), és minden színért 10 pont, aminek az összes (öt) kövét leraktuk.
Két befejezett sort is sikerült összehozni, indulhat a pontozás
Régen éreztem a kellemes meglepetés és a totális, mindent elsöprő lelkesedésnek ezt a kellemes keverékét. Nem csak nagyon jó a játék alapötlete, remekül összecseng a mechanikával, ügyesen kidolgozottak és átláthatóak, de mégis egyszerűek a szabályok (a magyar fordítás igényes, gondos), és még a kivitelezése is pazar. A köveknek már a tapintása is a jó minőségüől árulkodik (kell is, mert T bár rendszeresen valamelyikünk csapatában játszik, előbb-utóbb mindig lenyúlja párat építkezési céljaira), sőt a húzózsák kék-fehér mintája az eredeti csempék monokróm világát idézi, ahogy a doboz belsejének finom kis részletei is a 13. századi ibériai-félsziget kultúrájának gazdagságára utalnak. Legnagyobb meglepetésemre még a Millenárison tartott Könyvfesztiválon is belefutottam ebbe a játékba, ahogy az egyik standon díszelgett. Fogalmam sincs hogyan jutott ki, mindenesetre pazarul festett a sok könyvszépség mellett.
Egy játszma rövid idő alatt lezajlik, a feladat pedig amilyen könnyű, olyan érdekes, ugyanakkor az Azul nem nélkülözi a mélységet sem. Már a kezdők is hamar átlátják az első játék során, hogy a gyűjtögetés és a lehelyezés milyen csapdákat rejt, így gyorsan és élvezetesen jutnak ahhoz a társasjáték élményhez, ami miatt újra és újra előkerül majd az Azul. A tervezést persze befolyásolja valamennyire a szerencse is, de nem zavaró mértékben. Nem fogja kiégetni még péntek este sem a megmaradt agysejteket, sőt inkább kellemesen kikapcsol. Az ellenfelekkel való konfrontációra is bőven nyújt alkalmat, főleg ha azt próbáljuk elkerülni, hogy a padlószintünkre sok csempe kerüljön. Érdemes már az elejétől figyelni, hogy milyen sorrendben töltjük fel a sorokat, mert egy elbaltázott taktika meghatározza az elkövetkező körökben gyűjtött pontszámainkat. Ha változatosságra vágytok a tábla 'B' oldalán játszhattok a variánssal, illetve már kapható a kiegészítő is (piros húzózsákkal <3 joker kövekkel).
Minden együtt van ahhoz, hogy népszerű családi játékká váljon. Nálunk igazi kedvenc, még Á is szívesen leül velünk játszani, és ez pedig még mindig nagy szó.
Ha kedvet kaptál a csempézéshez, az Okosjátéknál tudod beszerezni.
Játékosok száma: 2-4
Életkor: dobozon 8+
Külcsín/Belbecs: kívül-belül gyönyörű/ izgalmas feladat
Ára: 11.990,- Ft