Játszva minden könnyebb

Hintafa

DownForce

2018. november 07. - palinta77

img_3416ab.jpg

Ahogy a hercegnőknél ígértem folytatódik a beszámoló a legkellemesebb társasjátékos kalandjainkért felelős őszi megjelenésekről. A DownForce egy versenyautó maximális sebességével lőtte be magát családi kedvenceink közé. 

img_3538ab.jpg

Vannak játékok, amik elvesznek az idő homályában. Unalmas lesz, eljárt felette az idő, nem keresik, nem érdeklődnek iránta. És vannak azok a játékok, amiken nem fog az idő. Ilyen Wolfgang Kramer játéka, amely DownForce néven lett az utóbbi idők nagy visszatérője.

Szándékosan kerültem az ‘újdonság” szót, mert a játék gyökerei 1974-ig nyúlnak vissza. Több módosításon is átesett, amikor 1996-ban Kramer az El Grande-val megnyerte a Spiel des Jahres fődíját, míg a(z akkor nevén) Top Race a jelöltek listáján landolt. A szoros mezőnyben ez nem sokkal kisebb elismerést jelent. Újabb pár év múlva kikopott a polcokról, ám tavaly kicsit felfrissülve megjelent, idén pedig már a magyar kiadás is, sőt a kiegészítő is, két új pályával és egyéb lehetőségekkel.

img_3501ab.jpg

Nagyon jó döntés volt a retró stílusú tábla, mert ismeretlen ismerősként gyerekkorunk képi- és színvilágát emlékeit idézi, amikor minden (is) jobb volt, a túró rudi zamatosabb és a főtt kukoricára is jobban tapadt a só. 

img_3430ab.jpg

Szerencsés helyzet, hogy a téma és a játékmenet ennyire jól rezonál együtt, könnyű belesimulni a játékszituációba. Főleg iskolai keretek között éreztem, hogy többnyire kevésnek bizonyul a hat autó. 

img_3526ab.jpg

De mielőtt felbőgnének a motorok, akad egy kis dolgunk: versenyautókat kell vásárolnunk magunknak. A látszat ellenére az árverés elsősorban nem a színekről (vagy a vezetők neméről), hanem a különféle vezetési stílusokról szól. Ezek a futam idején különféle előnyökhöz juttatnak.  

Ne legyenek illúzióink, a DownForce is szigorúan pénzügyi alapon működik. A sebességkártyáinkon feltüntetett, az aktuálisan megvásárolható autók színének megfelelő színsávok jelentik a felkínált dollármilliókat.

Egyforma licitek esetén az nyer, akinek a kártyáján több sáv van

img_3438ab.jpg

 

Előfordulhat, hogy több autót is nyertünk, de csak egyetlen vezetési stílust tarthatunk meg.

 

 

A licitáláshoz felhasznált kártyáink nem vesznek kárba, a versenyfázisban ezekkel utazik a mezőny. Kijátszásukkor, fentről lefelé kell az összes, megfelelő színű autót mozgatunk, a hozzájuk tartozó számnak megfelelően. Ahogy a képen szereplő példán látszik egy játékos körében akár hat autót is irányít. Az ellenfeleink mozgását mi is befolyásolhatjuk (és fordítva). 

img_3462ab.jpg

 

 Ezért érdemes taktikusan terveznünk. A csak előre és átlósan közlekedő autókat akár olyan helyzetbe is hozhatjuk, hogy ne tudják lelépni a számukra kijelölt mennyiségű mezőt, így akadályozhatjuk, lelassíthatjuk a többiek mozgását, a sajátunkét pedig ellenkezőleg.

img_3466ab.jpg

Ez persze fordítva is igaz, amikor előre megfontolt szándékkal olyan kártyákat játszik ki a többi játékos, amik beszorítják a járgányainkat a pálya egy szűk pontjára, ahol a torlódás következtében nem tudjuk lelépni a szükséges számú mezőt. A forgalmi dugót csak úgy oldhatjuk fel, ha ellenfeleinknek kedvező kártyákat kijátszásával. 

A piros autó beragadt a zöld mögé, mert csak az átlósan kapcsoló mezőre léphetne

img_3465ab.jpg

Körültekintően kell gazdálkodni kártyáinkkal, mert a játék előrehaladtával számuk megcsappan, így az sem életidegen helyzet, hogy -bár erősen fanyalogva- az ellenfelek autóját a saját körünkben mi visszük át a célegyenesen.

Vezetési stílusunk nyújtotta előnyök sokat lendíthetnek helyzetünkön, de érdemes jól tervezni, hogy sebességkártyáinkat jó ütemben és a megfelelő pillanatban játsszuk ki. Az állandó tervezés-újratervezés folyamata fárasztónak tűnhet, de olyan egyszerűen átlátható a helyzetet, hogy utóízként csak a verseny izgalma és a játék öröme marad meg. 

Mondanom sem kell, hogy a bevételünk szempontjából is jól tesszük, ha minél előkelőbb helyen végeznek autóink. Nyereségünket a három sárga vonallal jelzett fogadásokkal is növelhetjük. A pontozólapjainkon jelöljük titkos tippjeinket, hogy a futam három adott pillanatában szerintünk melyik versenyautó fog elsőként célba érni. A játék legvégén azt is meg kell vizsgálnunk, hogy a fogadások során bejelölt autók milyen helyezést értek el. Az ezekből befolyt összegeket az elért helyezésekkel együtt fel kell jegyeznünk a pontozótáblázatunkban. 

A szabály szerint a verseny győztese az, aki a legnagyobb nyereséget könyvelheti el. Érzésre viszont mindannyian nyertünk. Pehelykönnyű szabályaiba könnyű beletanulni, a játékmenet szórakoztató kihívásába egy pillanat volt beleszeretni. Részünkről családilag kedvenceltük, hiszen a téma és a szabályok olyan egyszerűek és magától értetődőek; szinte egyik fakad a másikból.

 img_3495ab.jpg

Szerencsénkre T is beszállhatott a versenybe a legkisebbek számára lecsupaszított szabályokkal, amikről P -természetesen-némileg fintorogva megjegyezte, hogy ez így “csak” egy uncsi lépegetős játék. Amiből csak utóbbi igaz, mert egy 5-6 éves számára pont elég az a minimális gondolatmenetet végigvinni, hogy a kezében tartott három kártyája közül melyiket érdemes az adott helyzetben felhasználnia. 

 

Kis- és nagycslaádok az Okosjátéknál tudjátok beszerezni, ha kipróbálnátok magatokat a versenypályán. 
 

Játékosok száma: 2-6
Életkor: 8+ (de az egyszerűsített szabályokkal már 5+)
Külcsín/Belbecs: szemrevalóan színes/ meglepően cseles

Ára: 9.990,- Ft 

A bejegyzés trackback címe:

https://hintafa.blog.hu/api/trackback/id/tr5714358121

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.