Ha társasjátékokról van szó nem vagyok finnyás, általában szívesen kipróbálok minden új játékot, de az absztrakt stratégiai játékokat valahogy nem tudom minden fenntartás nélkül kezelni. Na jó, kimondom kerek perec: a világból ki lehet kergetni a sakkal és/vagy a malommal.
Azt hiszem 6 éves lehettem, amikor meggyalázták a Cili Cica társasjátékom hátoldalát egy malompályával. Eleinte egyébként nem is bántam, izgatottan vártam az új játékot, de végül csúfos csalódás lett mindeki számára a hosszú ideig tartó intenzív próbálkozás, hogy megszeressem a játékot. Ezután az elkövetkezendő harminc évben nem voltam hajlandó malmot játszani (most is csak úgy, ha komoly megvesztegetés esete forog fenn). A sakk már elő sem került. Bár önszorgalomból elolvastam egy sakk-könyvek, de a mai napig csak tisztes távolból csodálom a sakkozó fiamat és az apukáját. Persze ettől mindkettő egy nagyon jó játék, csak nem nekem. Egyébként évekkel később, amikor újra kiadták, elégtételként megvettem magamnak Cili Cicát. De sajnos csalódottan kellett tudomásul vennem, hogy a gyönyörű fröccsöntött figurákat lecserélték műanyag lábakon álló karton bábukra.
Így aztán, csak a boldog tudatlanságnak köszönhető, hogy lelkesen hoztam haza a legújabb szerzeményt. A barátnőm, amikor a kezembe nyomta a Hive-ot, szerencsére csak annyit mondott "na ezt próbáld ki, imádni fogjátok!". Nem pusztán a vicces bogaras témának köszönhetően, bár kétségtelen, hogy nagyon eredeti ötlet egy bogárhadsereget irányítni. Bogáriszonyom éppen nincs, (bár nemrég egy akkora pókkal találkoztam a pelenkázó mögött, hogy komolyan fontolóra vettem a költözés lehetőségét, ha itt ekkora nyolclábúak élnek) azért entomológusnak tutira nem válnék be.
A számtalan díjat (többek között a nemzetközi Mensa fődíját) besöprő kétszemélyes játék lényege, hogy az ellenfél méhkirálynője mind a hat oldalról körbelegyen kerítve tetszőleges színű bogarakkal. Akinek ez hamarabb sikerül, az nyeri meg a játékot.
Mivel nincs hozzá tábla sem, az előkészületek szűk 30 másodperc alatt elvégezhetők. Mindenki megkapja a saját színének megfelelő hatszögletű, masszív műanyagból készült bogárköveket és indulhat a játék. A dobozban tárolótáska is lapul, így útitársnak is elsőrendű. Sőt, a masszív elemek és a kis helyigény miatt iskolai környezetben is egész biztosan megállná a helyét. Erősen gondolkodom ugyanis, hogy be kellene csempészni az iskolába egy-egy modern társast, mert meggyőződésem, hogy a tanulásban egy-egy játék sokat segíthetne.
A két csapat (fekete-fehér) 22 bogárból áll, melyek közül annyit és akkor hozunk játékba, amennyit jónak látunk (kivétel ez alól a királynő, de erről kicsit később). S ellentétben a sakk és a malom szabályaival, a Hive-ban nem veszthetünk bogarakat.
A játék két szakaszból áll.
- lepakolás
- mozgatás.
1. Lepakolás: A kezdőjátékos lerak egy tetszőleges bogárkövet, majd ehhez kapcsolódva az ellenfele is lehelyezi egy kövét. Innentől kezdve csak úgy hozhatunk új követ játékba, ha az a saját színünkkel érintkezik. A méhkirálynőt legkésőbb a negyedik körig játékba kell hoznunk.
2. Mozgatás: bogárhadseregünket a méhkirálynő lerakása után kezdhetjük mozgatni. A következő katonák állnak rendelkezésünkre, melyek mind más módokon közlekednek:
- méhkirálynő: csak egy mezőt léphet saját körében
- szarvasbogár: szintén egy mezőt léphet, de rá is léphet más bogarakra (ezzel blokkolva azokat), így a kaptár tetején is bandukolhat
- szöcske: induló mezejéről egysenesen, egy egész sort átugorva, az első üres helyen landol; így akár egy már körbezárt részre is bejuthat
- hangya: bármennyit léphet a játéktér üres helyeire (természetesen mindig érintve egy követ)
- pók: saját körében hármat léphet (se többet, se kevesebbet), de az adott körben nem léphet egy helyre kétszer
Azzal, hogy a szarvasbogár felmászik a hangyára megakadályozza, hogy a fekete hangyához közvetlenül fekete katonák kapcsolódjanak. A sarokban pedig már bevetésre vár a fehér katica, aki két lépésből (a fekete szöcske és alá beugorva) megpróbálná kimenekíteni a királynőt.
A Hive-nak három féle kiadása létezik, az alapjáték (színes bogarak) a carbon (fekete-fehét bogarak) és a pocket, (zseb) Hive. Mivel a carbon kiadásban szerepelnek az első kiegészítés bogarai (katica és szúnyog), én a szénfekete Hive-ot választottam. Az alapjátékhoz ezek a kiegészítők kaphatóak:
- katicát: hármat léphet, kettőt a kaptár tetején, majd onnan le
- szúnyog annak a bogárnak a tulajdonsága szerint mozog, akivel mozgása elején érintkezett
- pincebogár: egy mezőt léphet, de lépés helyett használhatja különleges tulajdonságát, a mellette lévő saját, vagy ellenséges bogarat (de csak ha nincsen két, esetleg három bogár egymásra helyezve) két mezőnyit mozgathatja; egyet fel, a pincebogárra, majd még egyet le, a pincebogár mellé
A kiegészítések közül az első kettővel játszottunk, de őszintén szólva nélkülük sem lenne hiányérzetem. Bár mostanában szegény katicát szoktam beáldozni a kezdésnél. Hiszen a kaptár belsejében lévő köveket elég nehéz kibányászni, a katica pedig pont ideálisan mozog, hogy egy zárt helyzetből ki tudjon menekülni.
A fehér azonnal beveti a katicáját, a fekete pedig a szarvasbogárral igyekszik megvédeni méhkirálynőjét.
A saját körében mindenki választhat, hogy lerak újabb bogárkatonát, vagy mozgatja valamelyik már játékban lévőt. A mozgatásnál minden bogár csak a képességének megfelelően mozoghat úgy, hogy
- ha a kialakított láncot nem szakítja meg, mert bogárkő egyedül nem maradhat,
- csak akkor érvényes a lépése, ha mozgatásával nem tol el más bogárköveket. Tehát akkora a rendelkezésre álló hely, amin még éppen ki tud slisszolni, s mivel hatszög alakú kövekről van szó, ez nem mindig könnyű.
S bár tél eleje óta játszunk vele, még nem untam meg, sőt egészen szenzációsnak tartom. Olyan mélységei vannak ennek a játéknak, ami komolyan megdolgoztatja az agyat, ugyanakkor élvezetes agyalni a következő lépésünkön. Annál is inkább, mert még van hova fejlődnöm, de ennek inkább örülök, mert ez azt jelenti, hogy még sokszor fog előkerülni. Hab a tortán, hogy a szórakoztató és érdekes játékhoz nincs szükség hosszas előtanulmányokra, vagy bonyolult manőverekre. Még szerencse, hogy P csak a negyedik játék után nevezte el bogársakknak, addigra már teljesen beleszerettem.
Ilyen trükköket tanultam eddig:
- a szöcskéket érdemes mindig a kaptár szélén, mozgatható helyzetben tartani
- a pókok, ha a kaptár szélén vannak korán tudják blokkolni az ellenfél királynőjét
- a katicát az első lépéseknél elején szeretem játékba hozni, mert ugrálós természete miatt könnyen ki tud szabadulni a kaptár belsejéből
- és, a kedvencem: a szarvasbogarat érdemes az ellenfél királynője közelében tartani, mert ráugorva könnyen csatlakoztathatjuk közvetlenül mellé saját bogarunkat.
Update: beszélgettem egy profi sakkozóval, aki a Hive-ot elmeerőnléti edzésként használja, mert úgy találta, hogy sokban inspirálja, színesíti a sakk-startégiáját.
Azt hiszem a legjobb kétszemélyes játék, amivel eddig játszottam, de tutira a legbogarasabb. A játékosok érdeklődésüknek, és érettségüknek mérten tudnak elmélyedni a kaptár bugyraiban. Ráadásul gyereknek is élvezetes játszani, hiszen egy jó partihoz nem kell bonyolult lépéskombinációk sorozatát észben tartani. Sőt, egy vesztesnek tűnő állásból is ki lehet keveredni egy jó lépéssel. A játékban rejlő lehetőségekről pedig csak annyit, hogy Angliában nemrég jelent meg egy könyv, amely 250 oldalon mutat be egyszerűbb és bonyolultabb taktikákat, stratégiákat.
Ha valaki kedvet kapott a játékhoz, most kipróbálhatja Androidra ingyen, Almákon pedig 1.99$ -ért igazgathatjuk a bogarakat. De azért a kövek összekoccanó hangját semmi sem pótolja. Annál is inkább, mert az androidos verziót kipróbálva a táblagépes Hive nem túl penge. Volt olyan menüpont, ami hol működött, hol nem, a szabályt sem lehet rendesen legörgetni, úgyhogy lenne mit fejleszteni. Viszont a puzzle mód egészen jópofa. Bár csak 8-10 feladványból áll, klasszul lehet gyakorolni az egyes bogarak lépésmódját, és ötletek szerezni asztali partikhoz.
A végére itt egy feladvány az androidos Hive alkalmazásból. A fehér csapatot irányítva hogyan lehet egy lépéssel megakadályozni, hogy a fekete nyerjen? Megoldás legalul.
+1: P szerint az is nagy előnye a játéknak, hogy evés közben is játszhat vele, mert a műanyag elemeket könnyen le lehet törölni. (Beszélni fogok a szüleivel!)
Ár: cca. 6.900,- Ft
Korosztály: 8+ (nálunk 7+)
Külcsíny: vagány, masszív elemek
Belbecs: Gondolkodós, de szórakoztató
Ha tetszett a bejegyzés, ne felejtsd el like-olni a Hintafa Facebook oldalát. Akkor bizosan nem maradsz le a további kalandjainkról sem.
A fenti kérdés megoldása: ha egy fehér hangyát az alul látható fekete tücsökhöz illesztünk, az nem tud odaugrani a fehér méhkirálynőhöz.