Játszva minden könnyebb

Hintafa

Hintafa

Három játék a zsúfolt hétköznapokra

Sherlock Express, Punto, Loot

2019. december 06. - palinta77

img_8701_1.jpg

 

Az őszi szünetben, -a szokásos megbetegedéses viszontagságok után- természetesen belefértek játékok is. Mivel utaztunk, a válogatásnál a dobozok mérete fontos volt. Az ismerős kedvencek mellé három újdonságot is becsempésztem:  lefolytattunk több mini-nyomozást a Sherlock Express-szel, folyamatosan visszavágókat vívtunk a Puntoban és kalózkodtunk a Zsákmány kereskedő hajóival.

Mindhárom játék témája különböző, de majd meglátjátok, hogy egyformán izgalmasak, valami apró trükk, fordulat, csavar teszi őket érdekessé, a szabályaik rövidek, ráadásul sem a dobozuk, sem pedig maga a játék nem foglal nagy helyet, így utazni is jó velük. Így az adventi időszak mozgalmas estéire, esetleg a téli szünet terezett utazásaira is tökéletes társak lehetnek.

Sherlock Express

img_8702_1.jpg

Nagyon szeretem a dedukciós képességeinket igénybe vevő játékokat. És ezzel nem vagyok egyedül. Az iskolában is úgy rávetették magukat erre a játékra, mint akik évek óta nem jutottak társashoz. A rövid szabályok és a nyomozás apró csavarja nagyon jó párosításnak bizonyult.

 img_8707.jpg

Kipakolni is mindössze pár perc (egyébként a bejegyzésben szereplő összes játéknál ez fontos szempont volt), mert vannak olyan napok, amikor röpke percek jutnak társasozni, de azt szeretnénk kihasználni. Például bűnözők elkapására, akik álbajusszal, keménykalappal, vagy monoklival próbálják magukat menteni.

img_8715.jpg

 


A játékosoknál vannak az alibi-kártyák (a kérdőjeles háttér), amik mentességet biztosítanak. A játék elején felfedett 6 bűnöző csak arra vár, hogy kiderítsük melyikük nem lehetett az elkövető. (Egyébként érdekes, azt még senki sem kérdezte meg, hogy tulajdonképpen milyen disznóságot követtek el. Úgy látszik a nyomozás izgalma mindent felülír.) 

Egyszerre fedjük fel az alibi paklijaink legfelső kártyáját és már dolgozhatnak a pici szürke agysejtek, hogy kiket zárjuk ki az elkövetők köréből. Ahogy a képen is látszik, tigris és parkban lévők nem lehettek az elkövetők, de ez még mindig nem szűkítette le egyetlen elkövetőre a kört. Így ismét fel fogunk fedni egy kártyát. 

img_8708_1.jpg

Nem olyan bonyolult feladat, hiszen minden alibiből három különböző típus van. A háttér lehet park, szalon és könyvtár. Az álca típusa kalap, bajusz vagy monokli. Az elkövető pedig panda, tigris és koala. Amennyiben maradt elkövető, jöhet a második kör, amikor még több kombináció kerül napvilágra. Aki megtalálja a tettest, az rácsap a megfelelő kártyára. Ha egyikük sem lehetett, akkor a bűnszervezet feje, Moriarty volt, ezt a középső paklira ütve jelezzük.  A leggyorsabb jutalma egy kártya, a többieké pedig az, hogy folytatódik a játék. 

Már látjuk, hogy nem lehetett az sem, aki a könyvtárban volt, sem az aki a szalonban tartózkodott. Így az elkövető Moriarty. Ekkor a középső paklira csapunk.

img_8711_1.jpg

 

Meglepően szórakoztató volt játszani -a szabályt elolvasva nem gondoltam, hogy ennyire csúszni fog- sok-sok körön át. Megvan a Sherlock Express-ben a reakció időt igénybe vevő társasok gyorsan jutalmazó öröme és a sikeresen véghezvitt dedukció folyamatának boldogságossága.

Egy másik játékban ez a felállás. Az elkövető pedig nem viselt keménykalapot, sem monoklit, nem volt a könyvtárban és nem is koala. Ő a...

img_8713.jpg  

Punto

 img_8718_1.jpg

Nem bírtam magammal, muszáj voltam ezzel a cuki-pici dobozzal birtokviszonyba kerülnöm. A mérete ne tévesszen meg senkit, rendkívül izgi a tartalma. Emlékeztek még a Kwartora? A Punto is (bár hamarabb lehet jól játszani, mint a formarakó testvérét) agyalós, tervezős, de a könnyebbik fajtából.

 img_8749.jpg

A játékosok célja, hogy saját színükből (vagy játékosszámtól függően) színeik egyikéből kirakjanak egy 5 kártyából álló sort: vízszintesen, függőlegesen vagy átlósan. A játéktér viszont behatárolt, egy 6x6-os rácsozatban kell gondolkodni. Egyfajta számokkal játszott amőbáról van szó, amiben területet kell elfoglalni -egy kis csavarral.

 img_8746.jpg

Szűknek tűnhet a rendelkezésünkre álló hely de mégsem az, mert  nagyobb értékűvel lefedhetünk egy kisebbet. Itt már érdemes ügyesen taktikázni, mert a kártyák 1-9-ig vannak beszámozva, így ha az ellenfél jól időzítve vágja el egy magasabb számú kártyával a sorunkat, akkor gyakran új tervre van szükségünk.

Meglepően fordulatot tartogatott ez a picike doboz. Taktikus, persze a szerencse is közbeszól, de ügyes tervezéssel ennek a szerepe is lecsökken. 
 

A dominóra hasonlító kártyákat a nagyobb óvodások is gyorsan megtanulják felismerni. A feladat egyszerű, de nagyon kellemes és a szó legvonzóbb értemében élvezetes kihívás. A mai bejegyzés játékai közül azt hiszem ez a kedvencem. Univerzális a játszóközönség szempontjából is. Nagyszülők, unokák, testvérek egymás között, nagyobb gyerekek is megtalálják benne a játék örömét. Kipakolni és elmagyarázni pár pillanat, a méretei alapján utazásra termett. 

 

Zsákmány

 img_8752_1.jpg

Knizia-érzékenyek vagyunk. Nem tudatos tervezés eredményeként, de gyakran belefutunk a játékaiba. Rendszerint csak utólag jövök erre rá, amikor kíváncsian kutatom, ki követte el ezt a klasszságot, hogy ismét Reiner Knizia-nak köszönhetjük a kellemes pillanatokat. 
img_8758.jpg

A Zsákmány nem fiatal. Először 1992-ben jelent meg. Mostani fémdobozos, felújított változata is arról tanúskodik, hogy népszerűsége nem kopik.

 img_8760_1.jpg

Célunk, hogy minél több aranyat szállító kereskedelmi hajók kerüljenek a birtokunkba. Miután megkaptuk a kártyakészletünket, az alábbiakat tehetjük. Újabb lapot húzunk, kijátszunk egy kereskedelmi hajót, megtámadunk egy már tengerre bocsátott bárkát, kalózhajóink valamelyikével. Egy kalózkapitánnyal eldöntjük a harc végét, vagy az admirálist segítségül hívva megvédjük valamelyiket. 

img_8757_1.jpg 

Természetesen az általunk kijátszott hajót is támadhatunk, vagy ellentámadásba lendülhetünk. Fontos, hogy egy támadásnál mindig csak ugyanazt a színű kalózhajót vethetjük be. 

Ellenfelünk megtámadta a hajónkat zöld kalózokkal, ellentámadásba lendültünk a kék színnel.

img_8763.jpg

A támadás-ellentámadások keresztüzében az nyer, aki a legtöbb koponyát tartalmazó lapot tudta csatába küldeni. Ilyenkor előfordul, hogy a nagy küzdelemben nem tűnik fel egy szerényebb rakományt szállító hajó, ami bekerül a kijátszó játékos raktárkészletébe, ha egy körön belül nem támadják meg, így gyakran jelentékeny jövedelemre tesz szert aki jól tudja kihasználni a kínálkozó alkalmat. 

img_8765_1.jpg
Hitetlenkedve pislogtam az első játék végén. Knizia (ezúttal észrevettem a nevét a dobozon, így már voltak elvárásaim) megint úgy gyúrta össze a Zsákmány elemeit, hogy korosztálytól és nemtől független is mindenki be akar szállni a tengeri csatába. Az első játékban pedig az is kiderül, hogy bőven van mit tanulni, ha jól akarjuk játszani. 

A kalózkapitány erősebb minden kijátszott kalózhajónál, de az admirális mindenkit legyűr

img_8767.jpg

Talán egyetlen hátránya, hogy 3 játékos kell hozzá, de igazán 4 fővel izgalmas. A Zsákmány is jól illik a fenti játékok egyszerű, szabályok de nagyszerű élményt, hangulatot teremtő társasok sorába. Ütős-vivős mechanikája és az aranyat vadászó témája mindenkinek tetszik, gyorsan tanulható. Ugyanúgy fogja értékelni a játék apró trükkjeit egy nagyobb óvodás, egy szülő, vagy egy kritikus nagytestvér. 

img_8754.jpg

Utazol, vagy meglepnél valakit van az ünnepekre egy kisebb társassal? Az Okosjátéknál itt, itt és itt találod őket.

Játékosok száma: 2-6
Életkor: 5+ 
Külcsín/Belbecs: szépek / okosak, változatos kihívást nyújtanak, ár-érték arányban is nagyon előnyösek
Ára: 1.990,- Ft -tól

 

A bejegyzés trackback címe:

https://hintafa.blog.hu/api/trackback/id/tr5915337798

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása