Valószínűleg sosem próbálom ki ezt a társast, ha nincs a Játékválasztó. Ebben az esetben viszont szegényebbek lennénk egy nagyon helyes családi társassal.
A szabály első olvasásakor elképzelni sem tudtam, hogy miért kerülhetett az idei Spiel des Jahres által javasolt listára. Csak az első játékok után derült ki, hogy az Állatok a fedélzeten egy nagyon rövid, egyszerű mégis klassz, gondolkodtató társas, amivel bármikor szívesen leülök játszani. Sőt, a rohanós napjainkat nézve kifejezetten örülök annak, hogy egy játék lemegy nagyjából 15 perc alatt. Arról nem is beszélve, hogy mostanában T is szeretne tevőlegesen részt venni társasozásban, így mostanában a rövdid játékidejű társasok kerültek előtérbe.
A játékosok kapnak egy bárkát, egy élelmet és egy állatlapot. A megmaradt kártyákból összeállítunk EGY nagy csapatot.
A játék célja, hogy minél több pontot érő csapatot tudjunk a bárkánkra szervezni. A 12 féle állatfaj mindegyike 1-5-ig számozott egyedekből áll. A legtöbb pontot a hordák érik (tagonként 5 pontot), vagyis egy állatfaj minmum három, vagy ennél több tagból álló csapata. A magányos állatok annyi érnek, amennyi rájuk van írva, a párok viszont NULLA pontot hoznak. A leírás szerint ezeket Noé felviszi a saját bárkájára. Nem a legszerencséesebb kerettörténetet (Noé alvállalkozóinak sorsáról nem szól a fáma), de most ne lovagoljunk ezen. A célt, hogy minél több és nagyobb hordáink legyenek, nem is olyan könnyű elérni, hiszen élelmiszert kell fizetnünk, ha egy csapatot vennénk fel a bárkánkra. Méghozzá annyit, ahány tagú a csapat. Tehát egy három részes bandáért három élelemet fizetünk.
A képen a gorillák csapata 20 pontot ér, a vízilovaké nullát, a többi állaté pedig annyit, amennyi rajtuk szerepel. A játékos összesen 33 pontot gyűjtött össze.
A játékot több körben játsszuk egészen addig, míg valakinek összegyűlik 10 állat a bárkáján. Az egyes körök elején a nagyobb állatcsapat szétosztásával élelmiszert gyűjtünk, majd élelmiszerrel "fizetve" felpakolhatjuk a kiválasztott csapatot a fedélzetre. Amint valaki állatot vett fel a hajójára a kör véget ér és új kör indul a központi állatcsapatot újra feltöltjük és indulhat a szervezkedés, osztozkodás. A játék során tehát két választásunk van: vagy élelmet szerezünk, vagy csapatot veszünk fel a hajónkra.
A galériára kattintva megmutatom a szétválasztás részleteit.
Élelmhez egy csapat szétosztásával jutunk. Tehát a nagyobb csapatból leválasztunk egy kisebbet (akár olyat, ami egy főből áll) és kapunk érte akciónként 1 db élelmet. Ha nagyobb csapat van előttünk, akár át is szervezhetjük, de csak csapaton belül. Már leválasztott, különálló csapathoz nem lehet hozzátoldani. Természetesen mindenki próbál úgy osztani, hogy a számára kedvező fajok kerüljnek egy csoportba. Mindeközben ügyelve arra is, hogy a többiek milyen csoportokat terveznek felvenni, így egy jól irányzott osztással akár keresztül is húzhatjuk a számításukat, hiszen a hajóra 1 körben csak 1 csapat kerülhet.
Tetszik a szétválasztós rész, mert az ebben rejlő döntések, a többi játékos terveire mért "csapás" következményei azonnal érzékelhetők a kisebbek számára is.
Miután egy játékos állatot vesz fel, kitűzi a szünetjelző zászlót a bárkára, számára a kör véget ér, a kör végéig már nem kerül sorra. Mivel az állatok -a többi játékos ügyes mesterkedésének köszönhetően- ritkán kerülnek hordákban a fedélzetre, ezért izgalom és kockázat is akad bőven. Ugyanis korántsem biztos, hogy a következő körben meg tudjuk szerezni az értéktelen, párban álldigáló tigrisekhez a következő tagot. Sőt arra sem feltétlenül építhetünk, hogy a feltöltött állatcsapatban egyáltalán lesz tigris.
Az állatok felvétele akciót akár új kör indítására, a központi csapat feltöltésének kiváltására is felhasználhatjuk. Hiszen ha az ellenfél még nem gyűjtött elég élelmet azt is megakadályozhatjuk, hogy az adott körben állatokat vehessen fel a bárkájára.
A játék véget ér, tíz darab állat került a fedélzetre. A játékos 33 pontot gyűjtött.
Amint mindenki vett fel csapatot (vagy úgy dönt, hogy nem vesz fel), véget ér a kör. Ekkor az asztalon maradt állatokokat ismét egy csapatba rendezzük, és a játékosok számának megfelelő mennyiségű állatkártyával feltöltjük a központi csapatot. Majd új kör indul, mehet megint a szétosztás, élelemgyűjtés és az állatok felcipelése a hajóra. Egészen addig, míg valakinek elsőként gyűlik össze 10 állat a fedélzetén. Ekkor kezdődik a pontszámítás.
Okosan és érdekesen megtervezett játék az Állatok a fedélzeten. A könnyen átlátható stratégia, az érdekes döntési helyzetek, a másik terveinek könnyű keresztülhúzása, a pontszerzés trükkös módja miatt gyorsan megszerettük, családi környezetben jól megállja a helyét. Az osztási mechanizmus kicsit hasonlatossá teszi a Rummikubhoz, bár ebben a játékoban másik csapathoz nem lehet átszervezni állatokat.
Nagyon drukkolok ennek a játéknak, mert első ránézésre nem tűnik túl látványosnak (nekem ez tűnt a gyenge pontnak, hiszen a hatásos külalak sokat nyom a latba), viszont minél többet játszunk vele, annál meggyőzőbb.
Ár: cca. 7.590,-- Ft
Korosztály: 8+
Külcsín/belbecs: a nem túl látványos rajzokat ellensúlyozza a családbarát, okos játék
Ha tetszett a bejegyzés, ne felejtsd el like-olni a Hintafa Facebook oldalát. Akkor bizosan nem maradsz le a további kalandjainkról
Amennyiben felhasználnád a bejegyzésben szereplő képeket, kérlek előtte mindenképpen vedd fel velem a kapcsolatot! Köszi!