Adlung kártyagyár
Ha nem ismeritek még ezt a Kiadót, akkor előtte néhány tudnivaló. Mindegyik játékuk legalább 3-4, de van, hogy 5 különböző módon játszható. Néha a legváltozatosabb ötletekkel állnak elő, amik annyira jópofák, hogy szinte már fáj, amiért nem nekem jutottak eszembe. A különböző játékvariációknak köszönhetően van olyan, amit 2-3 éves kortól is lehet (és érdemes) játszani, a határ pedig a csillagos ég. Általában valamilyen fontos fejlesztési területet (a gyorsaság, memória, alakzatok felismerése, mozgásfejlesztés, hangdifferenciálás, hogy csak néhányat említsek) céloznak meg. Kártyáik iskolai keretek között is remekül használhatók, nyelvtan órától kezdve a környezetismeretig. A bejegyzésben csak néhányat mutatok be, érdemes körbenézni a többi játékuk között is.
Oupsz, te is meg tudod csinálni!
Első beszerzésünk volt ez a sokat ígérő mozgás-koordinációs játék. A 60 kártya egyik felén Oups látható különféle mozdulatokat végezve, a másikon pedig a testvére Oupischen tükrözi ezeket. Mozdulataik keresztmozgásokra, és az egyensúlyra koncentrálnak (a jógázók felfedezhetnek ismerős mozdulatokat). Ezeket kell szemből nézve, átfordítani a saját nézőpontunkra, hát .. khm.. igényel némi odafigyelést. Kisebbeknek és nagyobbaknak is nyújt kihívást. (Eltekintenék most a keresztmozgások fontosságáról, a fejlődésben és a tanulási nehézségek leküzdésében betöltött szerepükről, de a rendszeresen végzett ilyen jellegű mozgások komoly változásokat eredményeznek.)
A kerettörténet szerint Oups és Oupischen a Szívek Földjén álmukban nagyon fura-vicces mozdulatokat hajtottak végre. Ám amikor felébredtek számukra is hihetetlen módon nagyon frissnek és energikusnak érezték magukat. Amikor rájöttek, hogy mindezt az elvégzett mozdulatoknak köszönhetik, elhatározták, hogy megtanítják őket az emberekenk is. Az Oups-univerzum Németországban nagyon komoly iparággá nőtte ki magát. Léteznek bögrék, adventi kalendáriumok, naptárak, könyvek, pólók, plüssfigurák. Nem is csoda, hiszen a Szívek Földjének lakóit nehéz nem szeretni.
A szabályleírásban mindjárt 6 féle játékverziót találhatunk, kezdve a legkisebbeknek szánt Mit látsz? beszélgetős játéktól, a gyorsasági párkeresőn át a memóriajátékig. A mozgásfejlesztés szempontjából a reprodukcióra épülő játékoknak van jelentőségük. Ezek közül is háromféle, a játékosok életkorának megfelelő nehézségű módban játszhatunk. A legkisebbekkel (4+) érdemes az "Én vagyok Oups, te vagy Oupischen"-t kipróbálni. (A 3,5 éves T-vel most ezt játszuk.) Ekkor mi megmutatjuk Oups mozdulatát a gyerekek pedig utánozzák. A nagyobbakkal (7+) az Oups, mit csinálsz? felismerős-mutatogatós és/vagy az Oups te is meg tudod csinálni! szóbeli leíró változatokat gyakorolhatjuk. Előbbinél húz a soron lévő játékos egy Oups kártyát, amit elmutogat a többieknek. Aki elsőként megtalálja az Oupischen kártyát, megnyeri a kört és ő fogja bemutatni a következő Oups kártyát. Utóbbinál pedig csak a húzó játékos látja a kártyát és próbálja szavakkal körbeírni a mozdulatot. Akinek sikerül leghamarabb megmutatni, azé a kártya és a következő körben ő bújik Oups szerepébe.
Mennyi minden (Viele Dinge)
Ennél a játéknál is legalább 3-4 féle variáció van. A kisebbeknek szóló színkeresőtől a nagyobbakkal játszható asszociációs és hangdifferenciálást (olvasástanuláshoz fontos készség) segítő játékig.
A kicsikkel játszható színkereső/felismerő (3+) játékban kiterítjük magunk elé a kártyákat, majd a kihúzott színkártya alapján együtt kezdjük el megkeresni, majd megnevezni az összes olyan témakártyán látott tárgyat, amin az adott szín szerepel.
Az iskolába készülők, vagy már iskolába járók sokat profitálnak a Mindenfélék fantázianévre hallgató asszociációs betűjátékból. A 30 kiterített témakártyák közül felfordítunk egyet és a hátulján látható betűvel próbálunk olyan szavakat találni, amik kapcsolódnak az asztalon látható valamely témakártyához és az adott betűvel kezdődnek/szerepel bennük. Amint megvan a szó, begyűjtjük a kapcsolódó kártyát. Ez utóbbi variánst akkor vezettem be, amikor P másodikos lett és belépett a képbe a ly/j*, u-ú, ö-ő, o-ó szabályok biflázása. Ehhez némi módosítást is el kellett végeznem a kártyákon. Kiválasztottam néhányat (w, q) és egy borsónyi gyurmaragasztóval ráragasztottam az ábécénk eme hiányzó betűit. Jó szívvel ajánlom elsősöknek is a játékot, hiszen a sikeres betűtanuláshoz, olvasáshoz, íráshoz a hangok elkülönítésének képessége fontos. Ha lehet, gyakorolják játékkal. Másodiktól már komolyabb vízekre eveznek a mindenki által oly népszerű nyelvtan keretében. Mit mondhatnék? Utáltam mindig a monoton, totálisan értelmetlennek tűnő szabályokat bemagolni. Játszani viszont a mai napig szeretek. Bónusz: egy ismerősöm kifejlesztette a történetmesélős verziót is. Mindenki összegyűjt négy tárgyat és ezekből próbál meg egy rövidke történetet összehozni.
Mi hiányzik innen? (Was felt denn da?)
Ha szeretnéd alaposan megdolgoztatni a memóriátokat, ezt válaszd. Miután kiterítetttek a játékosok életkorának megfelelő mennyiségű kártyákat (mi a kisebbel kb 5-6 darabbal játszunk, a nagyobbal kétszer ennyivel). Alaposan megfigyeljük a kártyákat, majd a soron lévő játékos képpel lefelé fordítja kiválasztott lapot, miközben a többi játékos elfordul. Amikor kész mindenki egyszerre próbálja meg kitalálni, hogy milyen tárgy szerepel a felfordított lapon. Akinek először sikerül, az kapja meg a kártyát és a következő körben ő fordíthat. A felvett kártyák helyére nem kerül új lap, a játék addig folytatódik, amíg 3 kártya marad az asztalon. Aki a legtöbbet összegyűjtötte, az nyer. T mai napig imád ezzel játszani, különféle várakozások ideje alatt többször volt már a megmentőnk.
Manymals
Állatismeret és ábécé-gyakorlás egy helyen.
Ahogy az előzőekben is, ennek a játéknak szintén legalább 4 verziója van. Most csak az általunk játszott két kedvencről lesz szó. Az állatok egyedi tulajdonságát felismerő játék elsőre elég egyszerűnek hangzik. Mindenesetre egészen izgalmasabb kérdésekbe/válaszokba botlottunk már. Tud a házidisznó úszni? (A legtöbb állat tud.) Van a tücsöknek karma? Oké, de lárvából, vagy tojásból kel ki? Még Á-t is sikerült nehéz helyzetbe hozni, aki itthon a kétlábonjáró állathatározó. Az igényesen (élethűen) megrajzolt kártyák hátulja két részből áll. A felső részen egy nagyító alatt egy tulajdonság szerepel, ami NEM az elején látható állathoz kapcsolódik. Alatta a másik oldalon ábrázolt állat nevét olvashatjuk, a kártya alsó felén pedig tulajdonságainak piktogramjai láthatóak. Természetesen szükséges a játékhoz a mellékelt kártyán szereplő tulajdonságok képecskéinek ismerete, ám ezek a legtöbb esetben elég egyértelműek (van mellékletkártya, ami segíti az eligazodást).
A 20 kiterített kártyákból felfordítunk egyet, az ezen látható tulajdonság (kép a nagyító alatt) alapján kezdjük el összeszedni az asztalról a lehető legtöbb állatot, melyre jellemző a megadott tulajdonság. Mivel nem csak tipikus tulajdonságokra kérdeznek rá (lásd fentebb) a tapasztalattal rendelkező felnőttek is elgondolkodtatóak a feladványok. Úgyhogy számtalan okunk van szeretni ezt az gyors állatgyűjtögetőst
Az ábécés, betűkereső, hangdifferenciáló játéknál kiválasztunk egy kártyát és az állat kezdőbetűjével keresünk olyan állatneveket, amelyekben szerepel ez a betű.
K mint ... (opcionálisan, csak a 3,5 évesek kedvéért: malacka)
Ahogy a bevezetőben írtam, az Adlung kártyacsaládban van még jópár nagyon témájó játék (árnyékfelismerő, összetett szavakat alkotó, csőrendszer építő), amiket érdemes megnézni, kipróbálni.
*Ly/j ügyben hamarosan visszatérek.
Ha tetszett a bejegyzés, ne felejtsd el like-olni a Hintafa Facebook oldalát. Akkor bizosan nem maradsz le a további kalandjainkról
Amennyiben felhasználnád a bejegyzésben szereplő képeket, kérlek előtte mindenképpen vedd fel velem a kapcsolatot! Köszi!