Játszva minden könnyebb

Hintafa

Hintafa

Magic Maze -Fogd és fuss!

2017. szeptember 12. - palinta77

 img_6397ab.jpg

Van a mély, nyugodt csend, amikor fű se nő, légy sem zizeg, pihe sem száll. Áll a világ. És van olyan csend is, a mintha csend, amikor halk koppanások, cipők, talpak toppanása, türelmetlen szuszogás, szipogás töri meg a csendet. Na akkor játszunk a Magic Maze-zel.Ahogy P-vel együtt olvasgattuk a Spiel des Jahres egyik döntősének szabályleírását és elmagyaráztam neki, mitől valósidejű, szinte kibújt a bőréből izgalmában. Aztán az első pár játékunk után más gyerekeknek is megmutattam és velük is ugyanígy jártam: tarolt a Fogd és fuss! 

img_6401ab.jpg

A helyi Magic Maze plázába beszabadult négy mesehős. Egy varázsló (lila bábu), egy törp (narancssárga) egy barbár (sárga) és egy tünde (zöld). Azt tervezik, hogy négyen egyszerre kirabolják a plázát, majd azelőtt megpróbálnak elszelelni, hogy lejárna az idejük. Széljegyzet: tudom, lopni csúnya dolog, de ha megnézitek ezeket a figurákat, szakadt, foltozott ruháikban és kétségbeesett tekintetükkel, akkor inkább tűnnek ártalmatlan balekoknak, mint bármi másnak.

A játék elején minden játékos kap egy, kisebb játékosszám esetén pedig több mozgásirányt tartalmazó lapkát. Ez azt jelenti, hogy a játékoshoz bizonyos mozgásirányok tartoznak. Tehát a 3 fős játékban lesz olyan, aki csak felfelé és jobbra mozgathatja bábukat a pláza folyosóján (falakat nem lehet átugrani), míg egy másik játékos pedig csak lefelé (kiegészülve a felfedezéssel és a mozgólépcsőzéssel), a harmadik pedig balra, de cserébe ő kezeli az örvényt. (A kártyák jobb alsó sarkán láthatók, hogy hány fő  esetén szerepelnek.) Tehát ebben a játékban nem egy-egy bábuval rendelkeznek a játékosok, hanem mozgásakciókkal. A rablás előtt a pláza egy közös pontjáról indulnak a szereplők. Legelső dolguk, hogy “felfedezzék” a plázát, vagyis összerakják, bővítsék a játéktért, a lefordítva várakozó elemekből. Közben pedig peregnek a szemek a homokórában. Ezt a lapkák szélein látható nagyítóknál lehet megtenni, természetesen kizárólag a megfelelő színű bábuk váltják ki ezeken a helyeken a hatást Persze csakis a felfedezés opcióval rendelkező játékos intézheti a bővítést. Tik-tak-tik-tak.

 

A pláza bővítésével akkor végzünk, ha az adott küldetés lapkái elfogynak, vagyis ha beépítésre kerül a kijárat és az összes szereplő színének megfelelő mező. Mindeközben az idő csak múlik, a homokszemek megállíthatalanul hullanak lefelé. A rablás csak akkor indul, ha a szereplők elfoglalták a helyüket. A mozgásban, a bűntény bekövetkeztéig segít az örvény funkció. Nagy távolságok megtétele helyett ezekbe belépve felgyorsítjuk egy-egy helyszín megközelítését. Az idő pedig egyre jobban szalad. A mozgólépcsőt viszont a rablás után is használhatóak -naná, hogy csak annak a játékosnak, akiknek ez az akciókártyáján szerepel. Mindeközben homokórában gyalázatosan gyorsan kezdenek el zuhanni a szemek. 

Lapkánként fedezzük fel a plázát

img_6406ab.jpg

Tehát elég sokfelé kell egyszerre megosztani a figyelmünket. Nem elég, hogy arra is oda kell figyelnünk, hogy 1. felépítsük a játékteret, 2. mindegyik bábut eljuttassuk a színének megfelelő mezőre és 3. csak azokba az irányokba mozgatva a figurákat amikkel rendelkezünk, mindezeket a lehető leggyorsabban, a 4. homokórára is figyelve kell végrehajtanunk. Ha szorít az idő (és szinte mindig szorít) a piros homokóra mezőkre lépve lehetőség van az órát visszafordítani. Mi ütött ebbe az órába, most fordítottuk meg és már megint a felénél jár?? Hogy mi ebben az egészben a nagy kaland? 

Pereg az idő

img_6413ab.jpg

Még nem mondtam, ugye? A fent leírtakat TELJES CSENDBEN kell végrehajtani. Mármint a játékosok nem beszélhetnek egymással. (Illetve bizonyos helyzetekben igen, de főszabály szerint mindenki csendben végzi a dolgát, akár egy profi bűnbanda. Mindössze jelezhetik a másiknak (a nagy piros bábuval), hogy az ő lépésükre várnak. A csapat akkor nyer, ha minden bábu kijutott a plázából és természetesen akkor veszít, ha kijutás előtt lejár az idő.

Már a kezdő pályáknál beleszeretett minden tettestárs az újfajta csapatmunkába. Persze volt némi tülekedés, bénázás és kopogtatás a bábuval,  meg könyökkel történő bökdösések és hasonlók.


img_6414ab.jpgEgyszóval egy szemvillanás alatt kedvenc lett. Az egész játék feszes, jó ritmusú és ügyesen kidolgozott (a tervező a színtévesztőkre is gondolt a felmatricázható bábukkal - Köszi <3). És ismét új területeket dolgoztattunk meg.  A megosztott figyelem, a gyors reakcióképesség, változó feladatoknak való megfelelés érdekes kombója.

Eleinte nem volt könnyű ilyen sokfelé megosztani a figyelmünket, miközben hajsza hevében a bennünk túlpörgő adrenalinnal is próbáltunk kezdeni valamit. 

Mindenki kijutott

img_6419ab.jpg

De persze ez az egész szépsége, hogy az egymásra épülő, egyre nehezebbé váló kihívásokat megugorjuk. Ha már próbálkozásról van szó. Érdekes, hogy a gyerekek milyen odaadással élték bele magukat a játékba. Nem mintha máskor ne lettek volna lelkesek, de itt most a szokásosnál is jobban a magukénak érezték a problémát. Ennyire involváltnak ritkán látok játékosokat és ez nagyon jó. A dán tervező Kasper Lapp élvezetes családi játéka telitalálat. A szabályok egyszerűek, a kihívások teljesítése pedig -szó szerint- vérpezsdítően izgalmas. 

Ha megtetszett a hang nélküli együttműködés, esetleg a megosztott figyelmetek szorul fejlesztésre, akkor az Okosjátéknál tudod beszerezni.

 

Játékosok: 1-8

Ár: cca. 7.590,- Ft

Külcsín/belbecs: igényes kivitelezés/ötletes játékmenet

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://hintafa.blog.hu/api/trackback/id/tr6312823458

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása