Játszva minden könnyebb

Hintafa

Hintafa

Markéta Banková: Szarka az entrópia birodalmában

Mesék a fizikáról

2019. március 27. - palinta77

img_5348.jpg

A gyerekszobában dúló káosz már elkezdett utat törni a küszöbön túlra is. A szoba lakóinak szellemi vezére ártatlan tekintettel állapította meg, hogy egy magasabb erő, a színtiszta entrópia áldozatai vagyunk. Annyira röhögtem. Majd én is nekiültem Markéta Banková: Szarka az entrópia birodalmában -mesék a fizikáról c. könyvének.

img_5351.jpg

Tudom, kellett nekem ilyen könyvet adni a kezébe. De az van, hogy tényleg muszáj volt, még akkor is, ha ilyen frappáns szemtelenséggel bírt előállni. Egyre inkább vallom, hogy az olyan írások, játékok és események amik szerethető közelségbe hoznak egy tantárgyat, azokra muszáj falat kenyérként gondolnunk.

img_5355.jpg

Nem is akarom különösebben bolygatni az iskolai tananyag és a valóság között egyre táguló szakadékot. Mindenki látja, hogy a mennyiség rég maga alá gyűrte az örömöt. Márpedig ez lenne a lényeg, hogy az iskolások is lássanak és értsenek minél többet a világból. A kíváncsiságukkal nincsen baj, de érdemes lenne ezt gondozni is, mert 10 évesen még csak a hétvége, meg a szünet látszik, de mi már tudjuk, hogy az iskolásévek végére megmaradó  érdeklődés az, ami valós előnyt jelent és igazi kincs.

img_5363.jpg

Markéta Banková hasonló célokat tűzött ki maga elé, amikor Ezópusz nyomdokain kilenc állatmesében mutatja be kiskamaszoknak és felnőttnek a fizika alapfogalmait. Nem felvágásból mondom, de a legnagyobb teljesítményem fizikából az, hogy túléltem. A szerzőé viszont az, hogy beváltotta reményeimet, mert erről a témáról is lehet érdekesen és közérthetően mesélni.  (A fordítás Balázs Andrea érdeme.) Azt is elismerem, hogy némi kétellyel vágtam neki az olvasásnak, mert nehezen tudtam elképzelni, hogy szemléletes és színes ábrák nélkül vajon mire megyek majd. Banková azonban olyan keresetlenül egyszerű, vicces példákon keresztül magyaráz, hogy egyszerre érzem izgalmasnak és érdekesnek. Kénytelen voltam megállapítani, hogy iskolai tanulmányaim során a fizika eme érdekfeszítő oldaláról semmit sem tudtam és nem az órai részvétel hiánya miatt. 

 

A fejezetek elsődleges szervezője a humor. A főszereplő állatok tulajdonságai, nevetségesnek ható emberi problémái ismerősek. Megoldásuk pedig a fizika egy-egy törvényének köszönhető. Így próbál megküzdeni szarka mama a fészkükben rendetlenkedő, entrópiára hajlamos fiókáival, vagy az egyetemet végzett tyúk Borzné Elzán segíteni, akinek mihaszna férjét az newtoni törvények nyomdokain próbálja kigyógyítani a kanapé vonzásából. A mulatságos mesék végén olvashatunk egy rövid és érthető összefoglalót a mesébe szőtt fizikai jelenségről. A magyar kiadás az eredetihez képest sokkal vidámabb, izgalmasabb és igényesebb borítót kapott, ami Nagy László munkája. Nem minden írásnál éreztem, hogy a mese mögötti elméletet P egyedül át tudta látni, de ismerkedésnek szerintem tökéletes. Felsősöknek, reménytelen eseteknek pedig nagyon jó kedvcsináló. (Egyébként a kiadónak van egy hasonlóan érdekesnek ígérkező könyve a kémiáról.)

img_5365_1.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://hintafa.blog.hu/api/trackback/id/tr6014719055

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása