A liftkezelő kisfiú után szorgosan tanulmányozni kezdtük a Kuflidomb és lakói életét. És ha már megszerettük őket, akkor miért is ne társasoznánk velük? Egy kiadós Kuflinyomozás?
Már a legkisebb óvodásokkal is nekiállhatunk, mert a memóriaalapú, némi dedukcióval fűszerezett játékban könnyen eligazodnak. Miután felszereltük a rétet a 16 darab különleges szerzettel, öt külön kupacba válogattuk a kártyákat, jöhet a mese! A kuflik atyja ellátta 14 történettel a játékot, amiben a domb lakosainak tűnnek el zsírkrétáik, legkedvesebb molyrágta nyakkendőik stb.
A játékosok feladata tehát, hogy egy szimpatikus kufliszereplőként körbejárják a rétet, szemtanúkat hallgassanak meg, majd az ő állításaik alapján együttes erővel eljussanak a tetteshez, ezzel megoldva a rejtélyt.
A szemtanú
A lábnyomos pakliból fordítsuk fel a legfelső kártyát. Az itt látható szerzet lesz a négy közül az egyik tanú. Első dolgunk, hogy megtaláljuk, ezért végig látogatjuk a rét helyszíneit. Ehhez minden játékos annyit és olyan irányba mozog, amennyit szeretne. Amikor odaért úticéljához, megfordítja a lapkát és ha megvana keresett szemtanú, akkor jöhet a tanúvallomás. Ha nem a megfelelő lapkára bukkantunk, akkor visszafordítjuk és haladunk tovább.
A vallomás
Ha sikerült rátalálni arra, akit kerestünk, akkor a négy (kék-zöld-sárga-narancs) paklik egyikéből húzúnk egy állítást (figyelem, minden pakliból csak egyet!). Rét Pézsmakukac azt állítja, hogy a Hilda zsírkrétáinak meglovasítóján volt valami zöld. Remek. Jöhet a következő tanú: a szemtanú pakliból újra felfordítunk egy kártyát, majd útra kelünk, hogy őt is megtaláljuk a réten. Ha ismét sikerrel jártunk újra jöhet egy kártya a megmaradt három pakli egyikéből. A tanúk felkutatását és állításaikat addig gyűjtjük, amíg a négy különböző színű pakliból kihúztunk egyet.
Vagyis akit keresünk, azon 1. Volt valami zöld 2. Bundás 3. Nem volt fejfedője 4. És lába sem volt.
Azonosítás
A rendelkezésünkre álló információk alapján mostmár csak annyi dolgunk, hogy kiválasszuk az elkövetőt (ehhez nézzük végig a lábnyomos kártyákat), aki nem más a Bolyhos kupacféreg. Ez egyébként a szereplőkkel való ismerkedés idején nem mindig egyértemlű. Simán akadt olyan bundás jószág, akiről első ránézésre szőrtelennek láttam. Ezeket a félreértéseket segít tisztázni az útmutató, a mesefüzet utolsó oldalain.
Amikor végeztünk a beazonosítással és megtaláltuk, akire ráillik a személyleírás, közös erővel megpróbáljuk megtalálni a táblán. Bölcsen tesszük, ha egyeztetünk a többi nyomozóval, majd egyszerre csapunk le a garázdára. Ha szerencsénk van, akkor sikerrel járunk.
Előfordulhat olyan eset is, amikor nem vizsgáltuk át a rét összes helyszínét, mert hamarabb megtaláltuk, akit kerestünk, vagy pedig még együttes erővel sem sikerült rábukkannunk. Ilyenkor minden kuflinak arra a helyre kell tennie a bábuját, ahol még nem voltak. Szerencsés esetben az egyik alatt a tettes lapul.
Végkövetkeztetések
Igazán akkor csillant fel a szemem, amikor a rókáshoz hasonló dedukciós vonást felfedeztem a leírásban. Persze egyenként végignézni a kártyákat és mind a négy tulajdonságot egyeztetni szükséges némi kitartó felnőtt segítség, de pár játék után olajozottabban működik. Sőt, ami leginkább meglepett, hogy “korosabb” (értsd 10-11 évesek) is szívesen vizsgálgatták a furmányos figurákat. Úgy látszik a nyomozós tematika igazi örökzöld.
Egyszer azért elhagyta egy mély sóhaj valamelyik tüdőcsúcsomat. A mikor kiderült, hogy a kuflikra ragasztandó matricák pár miliméterrel túllógnak a hozzájuk tartozó korongokon. Tudom, ez nettó szőrszálhasogatásnak tűnik, meg egyébként is, néhány miliméterről beszélük de tekinthetjük csak egy játszani és a játékokat szerető ember nemlétező bajusza alatti morgásának (vagy simán lehet, hogy egy ártatlan OCD). Amúgy meg nagyobb bajunk soha ne legyen.
Eleinte kicsit billegett számomra a befejezés, mert az újdonság erejével ható szerzetek tartózkodási helyét bizony nem volt könnyű felfedezni. Némi gyakorlással alaposabb lett jószágismeretünk, ami megkönnyítette a felderítést is. Helyes és aranyos óvodás játék a Kuflinyomozók, ennek a korosztálynak ideális.
Van a játéknak egy versengő változata is, de annak a felfedezését már meghagyom nektek.
Ha kedvet kaptál, az Okosjátéknál tudod beszerezni.
Ár: cca. 5.990,-- Ft
Korosztály: 3+
Külcsín/belbecs: jópofa ötlet, érdekes mechanika