Nálunk évek óta működik az a gyakorlat, hogy a csokis-cukorkás ünnepeken kiváltjuk az édességek mennyiségét társasokkal. Hosszú távon egészen biztosan több öröm származik belőle, mint mondjuk több tucat csokitojás magunkhoz vételéből.
Tehát itt a lista második része -nagyobbaknak-, életkorok szerint bontva, különböző árkategóriájú társasokkal, nem csak Húsvétra.
6+
Qwirkle. Nem tudom eleget dícsérni. Egy könnyed stratégiai/taktikai játék, amiben sorozatokat kell lerakni, színek, vagy minták alapján, ezekkel tudunk pontokat gyűjteni, aki pedig a legtöbb pontot hozza össze a játék végére, az nyer. Az egyszerű szabályokat könnyű fejben tartani, és így kellő figyelmet tudunk szentelni a legoptimálisabb lépésnek, hiszen van úgy, hogy egy lapka lerakárásval több pontot szerezhetünk, mintha mondjuk négyet tennénk le. Ehhez persze folyamatosan figyleni kell, hogy mi történik a játéktéren.
P-vel rendszeres programmá nőtte ki magát az arany keresés. Nálunk, a szomszéd kertjében (még szerencse, hogy ilyen megértőek a szomszédaink, már meg is állapodtak, hogy siker esetén feleznek), és egyáltalán bárhol. Így az Orinoco aranya jó választásnak tűnhet. A Haba társasa, egy rövid 15-20 perces aranypénz-gyűjtő játék. Az Orinoco folyón farönkökön próbálunk átkelni a kalandorainkkal. A játékhoz két kocka tartozik, a fehér azt mutatja meg, hogy hány mezőt haladhatunk, a barna pedig azt, hogy milyen messzire tolhatunk egy rönköt. A túlparton az aranypénzek egyik lefordítva van, míg a másik, értékükkel felfelé van elhelyezven, így nyilván érdemes úgy taktikázni, hogy a legnagyobb értékűeket szerezzük meg.
Drei Magier kiadó játékai is mindig tuti befutók, főként ügyességi és memória játékok, mindig remek szórakozást jelentenek. Legyen az a Szellemlépcső, vagy bármely más játékuk. Mi -akkor is- gyakran elővesszük, ha vendégek jönnek és oldani kell a hangulatot.
Hobbit játékban pedig Bilbót kísérhetjük el törpök szerepébe bújva a Magányos Hegyig, hogy mindenféle kalandokon átverekedve magukat visszaszerezzük a törpök tulajdonát (az Arkenkövet) a sárkánytól, még azelőtt, hogy Smaug (a sárkány) odaérne Tóvároshoz, mert akkor mindenki elveszett. Van ennek a játéknak egy nehezebb (és drágább) változata is. Aki esetleg nem ismeri a történetet, csüggednie nem kell, a szabályismertető végén megtalálja az események rövid, vázlatos ismertetését, ha pedig tetszett a játék, akár a könyvbe is bele lehet vágni. Mivel mi családilag nagyon szeretjük a fantasy-t, P-nek talán jó belépő lehetne ez a játék a történetbe, mert a könyvhöz még egyértelműen kicsi.
A két alábbi játékot a kiadók 8 éves kortól ajánlják, nekem úgy tűnik -főleg a többi 8 éveseknek való játékhoz képest-, hogy már hamarabb is játszhatóak.
Kis herceg -Az én bolygóm. Mikor elkezdtem listát összeírni ehhez a bejegyzéshez, igyekeztem olyan játékokat gyűjteni, amik kaphatóak. Elvégre mégiscsak úgy praktikus ajándékot választani. Ezt a játékot viszont alaposan elkapkodták, mindössze egyetlen helyen találtam, ami remélem nem csak azért van, mert tavaly megnyerte a Magyar Társasjátékdíjat. A feladat: lapkákból felépíteni a Kis herceg bolygóját. Akié a legszebb, az nyert. A játékban a kezdőjátékos után nem sorban megyünk, hanem választhatunk, hogy ki húzzon utánunk a bolygópaklikból. A lehelyezett kártyákért pontokat kapunk, ezt pedig (többek között) a bolygó szélein elhelyezett szereplők határozzák meg. Pl. a hiú ember 4 pontot ad minden kígyóért, a csillagász 2 pontot ad a naplementéért. A szabályokba hamar bele lehet tanulni, van a játékhoz egy nehezített változat is, amikor a játékosok nem láthatják egymás szereplőit,(így nem tudhatják, hogy az ellenfelekhez melyik szereplők tartoznak, kinek melyik kártya értékesebb), illetve van két főre méretezett szabálya is. Egyéni megítélés, de szerintem már 7 éves kortól is simán játszható.
Mostanában jelent meg a Lift it! ügyességi játék, amelyben a kihúzott kártyákon szereplő építményeket kell felépíteni társunkkal, de nem akárhogy: a fejünkről lelógó kampó segítségével. Hah! Egészen hihetetlen volt számomra, de nagyon ötletes az egész mechanizmus.
8+
Ezek a játékok, amiket mi már alig várunk, hogy beépüljenek a gyerekszoba polcára!
Pandemic egy olyan kooperatív játék, amiben a játékosoknak -különféle szerepekbe bújva (virológus, kutató, karantén szakértő stb.) együtt kell megmenteniük a világot a négy, folyamatosan terjeszkedő vírustól úgy, hogy a szerepüknek megfelelően különféle akciókat hajtanak végre. P már ezért könyörög hetek óta. Kicsit rezgett a léc, hogy eleget tegyek a kérésének, de végül beláttam, hogy ez egy 6 évesnek túl sok izgalom, amit be kellene fogadnia, így nálunk még várat magára. Egyébként 2008-as megjelenése óta számtalan kiadást, kiegészítést megélt.
A Days of Wonder kiadó Ticket to Ride játéka ismét egy díjnyertes darab, 2004-ben nyerte meg a német játékdíj, "Év játéka" díját, azóta pedig számtalan kiadást ért meg, magyarul is elérhető, sokféle kiegészítést kapott az eredeti játék mellé (Ázsia, Afrika, Európa is beutazható). Röviden: európai nagyvárosok között kell vonat-összeköttetéseket létesíteni, akciókártyák gyűjtögetésével/kijátszásával. Egészében, nagyon mutatós stratétgiai játék, a táblának és a játékoknak a kidolgozottsága is gyönyörű. Mivel a szabályok is egészen könnyen tanulhatóak, családok is simán tudják együtt játszani, ráadásul a játékidő is nagyjából 30-40 perc. Kis színes: a játéknak van világbajnoksága is, ahol tavaly képviseltette magát Magyarország is, egy hölgy személyében! :) Nálunk tutira bakancslistás ez is!!
7 Wonders egy civilizáció építő/fejlesztő családi stratégiai kártyajáték, amelyben a kihúzott városkártyáinkat kell fejlesztenünk, s ráadásként felépíthetjük az ókori világ hét csodájának egyikét is, kártyák segítségével. Fejleszthetjük városunkat, építhetünk épületeket, katonai konfliktusokat vívhatunk játékostársainkkal, a végén pedig az győz, akinek gazdagabb, fejlettebb a városa. A játék fejlesztői szerencsére gondoltak arra az esetre is, ha nem jön össze nagyobb társaság/család, így akár már két fővel is gond nélkül lehet építkezni. A 7 Wonders kiadója ugyanaz az Asamodee akik a Dixitet (egy gyönyörű, mesélős-asszociációs játék) is kiadták, ami persze megint egy díjnyertes játék, de nem ettől olyan jó. Szabályismertető itt, játék élesben (angolul) itt. A Dixitet lehet ugyan ketten is játszani, de akkor igazán szórakoztató, ha 3+ ember játssza. Ja, és bocs a játékboltosoktól, de simán lehet a tábla nélkül is játszani, csak a kártyákkal. Így azért valamivel szelídebb az ára.
Aki a fentieknél lazább játékra vágyik, az biztosan örömét leli a Dragons stratégiai kártyajátékban. Hét darab színes sárkányból álló birodalmat építünk. Az utóbbi idők egyik legjobb befektetése, számtalanszor elővesszük, remekül lehet vele a taktikázást gyakorolni. A játék bővebb méltatása itt.
A Hanabiban, rajtunk kívül mindenki más láthatja a kártyáinkat, és így, a társaktól kapott segítségre támaszkodva (amit nekünk jól meg kell jegyezni) kell egy szám- és színsort kiraknunk. Könnyűnek hangzik, de távolról sem az.
Escape (A templom átka) ismét egy kooperatív játék: 10 perce van a csapatnak arra, hogy kiszabaduljon a templomból. Az időt egy homokóra jelzi, miközben a csapatnak a templom kamráiban elrejtett krisztályokat kell felkutatnia, hogy kiszabaduljanak. Ehhez kockadobással tudnak különféle akciókat végrehajtani. A játékhoz adnak egy CD-t is, ami hanganyagával fokozza a játékélményt. Ez utóbbi nekem picit túlzásnak tűnik (talán csak az én idegrendszerem nem bírja az ilyen típusú terhelést), de egyébként nagyon izgalmas játék.
10+
Concept egy nagyon jópofa asszociációs szókitaláló játék, melyben a kihúzott kártyákon található szavak közül kiválasztunk egyet, amit megpróbálunk a többi játékosnak a táblán található ábrák (képek) mellé helyezett jelölőkkel elmagyarázni. Pl.: ha a feladvány a hal, a jelölőt a víz és az állat mellé tesszük. Jó eséllyel a többiek rájönnek arra, hogy a halra gondoltunk. De vannak ennél bonyolultabb helyezetek is. Legjobban 3 vagy annál több játékossal játszható, úgyhogy igazi bulijáték.
A Mammutvadászban kőkorszaki ősesemberek vagyunk, akik a tábla nyári oldalán gyűjtögetnek bogyókat, eszközöket, fegyvereket, mamutot stb., a tábla téli oldalán pedig mamutra vadászhatunk, illetve élelmiszert gyűjtünk és megpróbálunk eljutni a biztonságot ígérő barlangba, hogy csapatunk átvészelje a telet. Ennek a játéknak is könnyed szabályai vannak, sok tanulást nem igényelnek, és a játékmenet is viszonylag rövid, úgyhogy családoknak ideális.
Az Andor legendái egy kooperatív -nehogy pont ennek a korosztálynak ne legyen!- stratégiai fantasy játék. Andor földjét megtámadják a gonoszok, a játékosok pedig különféle képességű hősők bőrébe bújva igyekeznek együtt legyőzni őket. A jó hír, hogy nincs szabálykönyv, mert a játék során tanulják a játékosok, hogy milyen lépéseket tehetnek meg, hogyan működnek a képességeik stb. Ennek ellenére nagyon oda kell figyelni, mert ha a játékosok nem együtt harcolnak, elveszthetik a csatát. Triplabónusz: minden hősnek van női változata is! Úgyhogy nem meglepő, hogy 2013-ban ez is év játéka-díjat kapott.
Finca az én szívemhez azért áll különösen közel, mert két fővel is remekül lehet játszani, -sőt két fővel lehet a legjobban játszani-, nálunk ugyanis állandó probléma a játékostársak toborzása. A játékban Mallorca megyéit kell gyümölccsel ellátni, amiket persze előzetesen nekünk kell megvásárolnunk, majd csacsik és szekerek segítségével kell a piacra eljuttatnunk.
Biztos csomó remek játék kimaradt, dehát a listák már csak ilyenek. Húsvét után pedig kiderül, hogy mivel lepett meg minket a Nyúl.
Jó játékot, és Boldog Húsvétot!
Ha tetszett a bejegyzés, ne felejtsd el like-olni a Hintafa Facebook oldalát. Akkor bizosan nem maradsz le a további kalandjainkról sem.