A Nyúl idén is körültekintő volt és segített elkerülni a teljes cukorsokk állapotát egy-egy társasjátékkal. Ráadásul mindkét választása sikert aratott.
Bruno Cathala a Five Tribes nevű játékában újraálmodott mankala-mechanizmus után ismét elővett egy évszázados játékot és újratervezte. Húsvétkor kipróbáltuk a végeredményt. Ha a polcon tátongú üres helyét nézem, akkor azt kell mondjam, hogy a Kingdominonak hányattatott a sorsa mióta megérkezett. Még egyszer sem bírt eljutni a szekrényig. P újfajta rendrakási-filozófiája szerint minek bajlódni vele, ha úgyis hamarosan levesszük. A lényeg, hogy hamar beleszerettünk, mert: 1. kicsi a doboz, tehát utaztatható. 2. Rövid a játékidő, így gyors egymásutánban több játékot is megejthetünk (értsd: az előző játékban elszenvedett csorbákat könnyű helyrehozni a családi béke fenntartása érdekében). 3. Egyszerű a játékszabály, vagyis a gyerek gyakorolhatja a szövegértést, míg megfejti a játékmenetet. Egyébként a társasjátékok adta lehetőségeket érdemes ebből a szempontból is kiaknázni. 4. A lapkák magas minőségű, kemény kartonból készültek. 5. A grafika pedig a barátságos színeivel, jópofa képi világával a képzeletet és a kíváncsiságot is azonnal rabul ejti.
A játék lényege, hogy dominókból (ki hitte volna, ugye?) a lehető legtöbb pontot érő királyságot építsük meg. Csakhogy kis kastélyhoz kis királyság dukál. Jelen esetben ez azt jelenti, hogy a felépített birtokunk nem nyúlhat 5x5 négyzetnél nagyobb területűre.
A játék kezdetén mindenki kap egy várkastélyt és egy kezdőlapkát, amelyikhez a hat féle tájtípus mindegyike kapcsolható. Majd kiválasztunk három (3 fős játék), vagy négy (2, vagy 4 fős játék esetén) darab dominót, amelyeket csökkenő számsorrendbe lepakolunk. Az egyik játékos kezébe veszi (mi a Quadropolis zsákját használjuk) a jatékosok bábuit, megkeveri őket, majd találomra kiválasztja egyiket a másik után. A kihúzott bábuk tulajdonosai ráhelyezik a bábujukat a felfordíottt dominók valamelyikére. Ezután újabb sor dominót rakunk le, képpel felfelé, továbbra is csökkenő számsorrendben.
Aki a legalacsonyabb számú dominóra helyezte a bábuját, az kezd (utána a második legalacsonyabb számú dominót választó játékos jön és így tovább). Elveszi a dominóját, beépíti a királyságába, majd a második oszlopból is választ magának lapkát és ezt is lehelyezi a többi közé. A beépítés szabályairól. Minimum az egyik négyzettel kell egyeznie a lehelyezettnek. Ha egy lapka nem illeszthető be sehova, vagy esetleg a királyság a megengedett 5x5 -ös méreten túllógna, akkor el kell dobni.
Választás a második oszlopból és az épülő királyságok.
Amikor minden lapka megtalálta a helyét, akkor új kör kezdődik (lepakolás-húzás-beépítés). Ha az összes dominó (2 játékos esetén 24, 3 játékossal 36) elfogyott jön a pontszámítás. Az egyes tájegységek annyi győzelmi pontot érnek, ahány négyzetből állnak, megszorozva a rajtuk látható koronák számával. Tehát azok a tájegységek, amiken nincsen egyetlen korona sem 0 pontot érnek.
A Kingdominoval megint gazdagabbak lettünk egy játékkal, amiben érdekes, ugyanakkor nem nyomasztóan nehéz döntéseket kell meghozni. Így családi/kezdő játéknak tökéletesen megfelel. Persze a szerencse (a bábuk kihúzásának sorrendje) sokat alakít a játékon és a terveinken -nyilván nem mindig a jó irányba-, de a jó hír, hogy a balul elsült sorrendet, a szerencsétlen leosztásokat a gyors újrajátszhatóság ellensúlyozza. Ez azért (is) jó, mert amit az előző részben elrontottunk, azt a következő menetben helyre tudjuk pofozni. P számára is ezt próbálom hangsúlyozni, mert a királyságfejlesztők között őt érinti mélyebben a balszerencse áradása. Ezzel párhuzamosan a csalások is megerősödnek ("csak egy picivel arrébb tolom ezt a dominot.." "Muti a zsákot, minden bábu benne van?" "Jééé, ki tudtam húzni a saját királyomat"). Ezeket rendszerint kétféle módon szoktuk kezelni. Idáig úgy tapasztaltam, hogy mindkettő megszünteti ezeket az apró kilengéseket. Az egyik, hogy mi is elkezdünk csalni. A másik pedig a ráhagyás. Ekkor az önérzete kerül veszélybe, mert a nagyfiú kategóriából visszakerül a kisfiúk közé, akiknek elnézzük a csalást, különben nem is tudnának nyerni. A kihágás megszűnésével együtt nézzük át, hogy mik a legjobb lehetőségei az adott pillanatban. Ez pedig azért nagyon jó, mert ő a kétségbeesés helyét átveszi a megoldásra való koncentrálás, aminek még sokszor látja majd hasznát az életben.
Mindezek mellett a legnagyobb sikert a Kingdomino azzal könyvelte el, hogy végre Á is hajlandó volt (sőt, többször egymás után), minimális nyomás hatására leülni játszani. (Csak nem rendszer lesz belőle?) Azt a lelkesedést és örömöt, amit a gyerekeken látok, hogy együtt játszik az egész család esténként, nem is tudom megfelelő jelzőkkel illetni. Helyette köszi Nyuszi, hogy elhoztad a gyűjteményükbe (cserébe jó sokat játszunk majd)!
Ár: cca. 6.500,- Ft
Korosztály: 8+ (nálunk 7+, de tekintve a játék egyszerűségét akár 6+)
Külcsín/belbecs: szép elemek/ okos döntések: dominó újratöltve érdekes csavarokkal
Ha tetszett a bejegyzés, ne felejtsd el like-olni a Hintafa Facebook oldalát. Akkor bizosan nem maradsz le a további kalandjainkról
Amennyiben felhasználnád a bejegyzésben szereplő képeket, kérlek előtte mindenképpen vedd fel velem a kapcsolatot! Köszi!