Van valami a Lookout Spiele játékaiban, amiért nem tudok elmenni mellettük. Talán Klemens Franz decens képi világa, vagy a játékok színharmóniája rezeg a számomra megfelelő tartományban, a lényeg az, hogy mostanában egyre-másra Medveparkokat építünk.
Ha vásárlás előtt utánanéztem volna, akkor kiderül, hogy régebbi kedvencünket a Cacao-t és a tavalyi SdJ nyertes Imhotepet is Phil Walker-Harding készítette. Ezúttal meglovagolva Uwe Rosenberg játékából méltán népszerű patchwork-tematikát, megfűszerezve némi fordulattal.
A játék célja, hogy parkunkat patchworkhöz hasonló elemekkel zöld területekkel, kifutókkal és állatházakkal ékítsük fel, hogy a lehető legtöbb pontot érje a a játék végére. Az egyszerű szabályok mellett bőven van alkalom előregondolkodni, tervezgetni, versenyt futni az idővel na meg a többi játékossal. Titkos előnye: fejlődik a térlátás, míg fejben ide-oda forgatjuk a lapkákat, megfelelő helyet keresve számukra.
Minden kör három részból áll 1.Lehelyezés 2. Gyűjtés 3. (Opcionálisan) Medveszobor
1. Lehelyezés
Minden játékos egy minimális építőanyag készlettel indít. A táblára v. később a táblákra élszomszédosan helyezhetők le (tehát átlósan nem) egyenként a lapkák. Ezek lehelyezés előtt elfordíthatók, de természetesen egymást nem fedhetik le egymást és nem is lóghatnak le a tábláról. Fontos szabály, hogy a szalaggal körbekerített lyukra nem szabad lapkát rakni, ide más kerül majd.
2. Gyűjts, de közben gondolkodj
Beépíthető lapjaink attól függően gyarapodnak továbbiakkal, hogy milyen ikont sikerül lefedni a parkban. Ha ügyesek voltunk és több ikont is letakartunk, akkor több lapkát is elraktározhatunk, a következő körökben pedig nagyobb a beépítési választék. (Csak az építésnek van limitje, a raktárban tárolt épületeknek nincs.)
Ha talicskát takartunk le akkor a tábla alján jelzett képecske feletti szakaszról választhatunk a játszótér/folyó/büfésor/wc.Minden lefedett betonkeverőért cserébe egy állatházat választhatunk. Ezekért fentről lefelé csökkenő értékű győzelmi pont is jár a játék végén. A narancsságra forgókotró (csak a színében vagyok biztos, bár a négyéves szerint ez a neve, én meg hiszek neki) egy kifutót beépítését teszi lehetővé. A szakemberek csapatának segítségével bővíthetjük a parkot (max. 4 részesre) további táblákkal.
A későbbi körökben, amikor gyarapodásnak indult a készlet a siker érdekében muszáj több dologra is odafigyelni. Először is előre át kell gondolni, hogy melyik lapkát fogjuk a készletből a táblán elhelyezni, hiszen az a) további lapkát, vagy b) ha több ikont fedünk le, akkor lapkákat eredeményez c) a jól és jókor beépített elemek több győzelmi ponthoz juttatnak d) egy tábla teljes lefedéséért extra győzelmi pont jár.
Gödör köré épített kifutó
Az állatházakért és a kifutókért a rajtuk látható győzelmi pontot zsebeljük be, ezért a formájukon és a következő körben a velük lefedhető ikonokon kívül érdemes a nagyobb pontszámúakra rárepülni. Jelen esetben sem érdemes lebecsülni a mellékhelyiség, vagy a többi, győzelmi pontot nem hozó zöldterület szerepét. Egy üresen maradt foltot adott esetben a segítségükkel tudunk befoltozni.A gyorsan lefedett parkterület pedig extra pontokkal jár.
Befejeződött a jobb alsó parktábla beépítése, a játékos a 16 pontos érő medveszobrot kapta meg.
3. A leggyorsabbak szobrot állíthatnak
Na nem maguknak. A Medveparkban azt is jutalmazzák, ha valaki a játékosok közül legelsőként fedi be teljesen egyik parktábláját (minusz a gödör ugyebár). Aki ilyen fürge volt, az elveheti a tábla aljánál felsorakoztatott legmagasabb számú medveszobrot, amit a gödörre helyezhet. A legelső mindjárt 16 ponttal dobja meg a győzelmi pontjait, az utána következő 14 pontot érő szoborral gazdagodik stb.
Jó ez nekünk?
Nagyon. Egyszerű, de szórakoztató, kellemes és könnyen tanulható játék. Tetszik, hogy van alkalom a tervezésre, az előregondolkodásra, mégsem lassul le elviselhetetlenül. Az egyik ok, amiért még mindig szeretem az egyszerű stratégiai játékokat, mert kidomborítanak olyan fontos készségeket, amiknek gyakorlására az oktatási rendszer rigid keretein belül nincs lehetőség. Ez pedig egy felnőttnek is jól jön. Az elrontott választások, vagy a többiek galádságának ellensúlyozására is van mód. Az elszalasztott, magasabb pontszámot jelentő lapkák miatti pontkiesést pótolhajtuk egy több pontot érő medveszoborral.
Az is kellemes meglepetés volt, hogy a téma és a kivitelezés ennyire összhangban van egymással. A medvék helyesek és Klemens Franz illusztrációi pont a jó határon mozognak. Ténfereg a táblán néhány tipikus medvehelyzetet megerörőkítő jószág, miközben az egész színvilág nagyon harmonikus és még a cukit sem tolta túl.
Ha pedig már profin épülnek a parkok, belekerülhett a játékba egy nehezítés: teljesítmény-lapkákat gyűjthetünk a legtöbb zöld területért, állatházakért stb. Minden bája és egyszerűsége mellett Medveparkot építenünk egyre izgalmasabb. A nagyjából hasonló játékrutinnal rendelkező játékosok esetében sokszor a partik legvégéig nem lehet pontosan megállapítani, hogy ki áll nyerésre, így szinte folyamatosan finomítgatni, alakítani kell a taktikánkat. (Igen, azt sugallom, hogy a 8 éves fiam olyan jól játszik már, hogy mint én.)
Teljesítmény-lapkák
De a koala nem is medve
De nem ám! Viszont ha már belekotnyeleskedett a játékba, csinált is a táblán egy kis galibát. A tábla első felén, a talicskamezőbe sajtóhiba csúszott. A játékosonként lehelyezhető játszóterek számra 10 és nem a jelölt 12 darab. A kiadó egyébként ezen a linken kiadott egy helyesbítést, ha valakinek szüksége lenne rá.
Van hátránya is?
Csak egy jut eszembe. Egyelőre nincs még hozzá magyar szabály. Bár, ami késik remélhetőleg nem múlik.
Készen vannak a parkok, hát nem szépek?
Ár: cca. 8990,- Ft
Korosztály: 8+
Külcsín/belbecs: nehéz nem szeretni