A mai bejegyzésben főként minimál költségvetésű társasok szerepelnek, amik nemcsak nagyon szórakoztatóak, de játék közben trükkösen ügyesen lehet gyakorolni az írást, olvasást és a matematikai alapműveleteket is.
Az alábbi játékokban egy közös vonás van: kereteik rugalmasak, a közönség igényeihez igazíthatók.
Kérdezz-felelek!
Ahogy az elsős tankönyveket pakolásztuk, az olvasókönyv utolsó oldalán találtam egy jópofa játékot, amiről beugrott gyerekkorom egyik legkedvesebb kártyája, a Kérdezz-felelek. A nagyszüleim padlásáról került elő rejtélyes körülmények között és egész szünidő alatt magunkkal hurcoltuk. Sajnos a nyár végén ugyanilyen titokzatos módon el is tűnt, ami szomorú, mert könnyesre nevettem magam minden alkalommal.
A kártyák lényege, hogy a különválogatott és alaposan megkevert kérdés és válasz paklikból felhúzunk egyet-egyet, majd örülünk a vicces eredménynek. Ha sikerül kellően eltérő kérdéseket összeválogatni jó kis kombinációk sülnek ki. Még T is értékelte a humort, hiszen ő is tudja, hogy a postás nem arra való, hogy ugráljanak rajta. Sőt, a homoktól is hiába reméljük, nem fogja kihozni a leveleinket.
Az egyszerűség kedvéért (na meg persze a hatékony gyakorlás miatt) három csoportba osztottam a kérdéseket és a válaszokat. Kitaláltam hozzájuk egy megfelelő színkódot is, hogy a csoportok válaszait ne keverjük össze (lesz majd keveredés bőven).
1. Mire jó....?
2. Hol....?
3. Hova....?
Én írtam a kérdéseket, P pedig a megfelelő válaszokat körmölte. Nem haladtunk valami gyorsan az írással, de nem is bántam. Viszont tény, hogy már az iskola vége után 3 héttel sikerült pár betűt fordítva írni, úgyhogy igyekeztem hetente legalább néhány válaszkártyát kicsikarni kiudvarolni a gyerekből. Amikor már négy-öt darabbal készen voltunk, megkevertem külön a kérdéseket és külön a válaszokat is. Persze több kártyával jobban működik, de kellett a motiváció, hogy minél hamarabb kiderüljön mire volt ez a sok írkálás.
Természetesen ragozhatjuk a kártyákat szinte a végtelenségig. Egyszer korrepetáltam egy kislányt, akinek a Hol? ...-ban,-ben / Hova? ...-ba,-be kérdéskör sok fejtörést okozott (és ha már itt tartunk a j/ly is). Vele például remekül szórakoztunk ezekkel az összekavarodott kérdés-válaszokkal. Talán segített is tisztázni a fejében a kavarodást. Az emléken felbuzdulva kibővítettük a kérdéseinket, hiszen a nyelvhelyesség legkönnyebben az olvasáson/íráson keresztül elsajátítható.
Szeretem ezeket a kártyákat, mert nemcsak nagyon-nagyon viccesek, de rugalmasak is. Igény szerint lehet a problémát okozó területre koncentrálni, és alig szükséges hozzá előkészület. Bármekkora csoporttal játszható, persze minél több kérdés-felelet kártyánk van, annál mókásabb a végeredmény.
Malacunk van!!
Az ám. Főleg nekem, amikor egy külföldi oldalon rábukkantam a játékra, amivel az összeadást-kivonást gyakoroltuk. A neve PIG (vagyis malac), és mindössze papír, ceruza, dobókocka kell hozzá.
A cél 100 pontot összegyűjteni. A soron lévő játékos elkezd dobni a kockával, dobásai eredményét pedig egymás után fejben összeadja. Minden dobása után eldöntheti, hogy folytatja, vagy megáll és lejegyzi a papírjára az összegyűjtött pontjait. Azonban ha folytatja a dobásokat és 1-est gurít (ami előbb-utóbb bekövetkezik) elveszíti az abban a körben gyűjtött pontjait (természetesen csak a lejegyzetlen pontokról van szó).
Példa. A következőket dobtam: 2+3+6+6+5+4 (ez idáig összesen 26 pont). Dönthetek úgy, hogy megállok, vagy folytatom tovább.
- Ha megállok, lejegyzem a papíromra a nyereményemet (26), ez már nem veszhet el. (Fontos: amikor újra rám kerül a sor, nem az addig megszerzett pontjaimhoz adom az új gurításaim eredményét, hanem 0-ról indul a gyűjtés.)
- Ha úgy döntök, hogy folytatom, de a 7. dobásom sajnos pont 1, elvesztem az addig összegyűlt 26 pontomat. A következő játékoson a sor, egészen addig, míg valaki el nem éri elsőként a 100 pontot.
Az alábbi képen az átláthatóság kedvéért végigjátszottunk egy játékot (megint nem én nyertem). A ceruzával írt bekarikázott számok a játék köreit jelölik, a fekete filccel írtak a megszerzett pontokat, a jobb oldalon található összeadások pedig azt mutatják, hogy milyen kockadobásokból gyűltek össze.
Ha pedig visszafelé játsszuk, akkor máris gyakorolhatjuk a kivonást. Itt a cél természetesen a 0.
Tádádádámm! Bárhol, bármikor, bármennyien lehet játszani.
Egérke
A dobókockával barátkozó kisebbektől kezdve mindenki nagyon szereti ezt a könnyű, és nagyon cuki játékot. (P ovációban tört ki, amikor emlékeztettem erre a régi nagy kedvencünkre.)
Hozzávalók: papír, dobókocka, ceruza
A játék célja: leghamarabb megrajzolni az egeret.
A kocka minden számához tartozik egy testrész. A testrészeknek akkor foghatunk hozzá, ha sikerült 6-ost dobnunk, vagyis megrajzoltuk az egér testét. A soron következő játékos dob, ha olyan mázlista, hogy azonnal 6-ost sikerült gurítania, megrajzolhatja a testet, majd a következő játékoshoz került a kocka, aki hasonlóképpen reménykedik a hatosban. Ha elkészült az egértest, utána már bármilyen sorrendben következhet a többi öt testrész. Pl. nem kell először orrot dobni, hogy megrajzolhassuk a bajuszt. (Az én egeremmel nem is jutottam el az orrig, P alaposan lekörözött.) Természetesen ha egy olyan testrészt "dobunk", ami már szerepel a rajzunkon, akkor abban a körben kimaradunk a rajzolásból.
Mivel a játék pusztán a szerencsén múlik, jó alkalmat teremt elbeszélgetni az esélyekről, a kitartásról és az önuralomról. Az ennyire szerencsefüggő játékoknál ez utóbbit a legnehezebb gyakorolni. Eleinte P rendszeresen kétségbeesett, mert én már gyakorlatilag kész voltam a rajzommal, miközben ő még mindig a 6-osért küzdött. Ilyenkor mindig megkértem, hogy legyen egy kicsit türelmes, és figyeljük meg mi fog történni. Gyakran úgy esett (amint várható), hogy én egy, vagy két lépessel a győzelem előtt képtelen voltam tudtam a hiányzó testrész számát, eközben P-nek sikerült behoznia a lemaradását, vagy teljesen leköröznie. Ezért aztán egérke roppant tanulságos oktatójáték, nemcsak a dobókocka számait segít felismerni, de a türelmet és a kitartást is fejleszti.
Természetesen ezzel a módszerrel nemcsak egeret lehet rajzolni, hanem bármi mást is. A lényeg, hogy annyi részből álljon a rajz, ahány oldalú a dobókocka.
Itt bukkantam rá.
Rallye
Az elmúlt évben többször tartottunk a környéken társasjátékos alkalmakat, ahol a Djeco Rallye játéka a szülők, és a gyerekek köráben is nagy sikert aratott. Volt egy anyuka, aki miután a lányával legalább hat kört "mentek", suttogva elárulta, hogy a kislány egyébként szívből utálja a matekot, otthon alig lehet rávenni, hogy a gyakorlásra. Talán az aranyosan megrajzolt számkártyák miatt, vagy az autó formájú győzelmi jelölők segítettek a kislánynak elvonatkoztatni a matektól, erre már nem derült fény. Mindenesetre tény, hogy a Djeco Rallye nem az a tipikus "favágós" gyakorlás. Klassz, utazós, gyakorlós, gondolkodós, szerethető. Egyszerű és nagyszerű.
A játék célja: három autó formájú győzelmi jelölő megszerzése.
Minden forduló elején kapnak a játékosok 6 darab km kártyát. A játékosoknak a kockadobás eredményét kell kihozni -valamely matematikai művelet segítségével- a kezükben lévő kártyákból minimum 1, de maximum 3 darabot felhasználva.
Példa: a dobás eredménye 2 + 4=6 Ezt a rendelkezésemre álló kártyákból az alábbi módon tudom kirakni:
- 1 db 6-os
- 2 db (3+3)
- 3 db (7+7-8)
A felhasznált kilométer kártyákat eldobom, majd újradobás a kockával és a megmaradt kártyákból újra megpróbáljuk a kockák összegét kirakni. Ha ez nem sikerül, akkor húzunk egy lapot a pakliból, és kimaradunk a körből. Aki legelőször megszabadul a kezében tartott kártyáitól kap egy győzelmi jelölőt. A következő fordulóban újra osztunk mindenkinek 6 lapot és kezdődik a matekozás. Aki először összegyűjtött három győzelmi jelölőt, az nyer.
Ismerősek az illusztrációk? Ha nem, sürgősen lapozzátok fel Tom Schamp Ottó-sorozatát! Kár kihagyni.
A Djeco Rallye nagy erőssége (a vagány illusztrációkon kívül), hogy akár egyedül is lehet játszani, nem feltétlenül kell versengő üzemmódban tolni. Ráadásul nem csak alapműveletek gyakorlására alkalmas, jöhet a szorzás, osztás, bármi. Mivel kis helyen is elfér (ha megyünk valahová a Quadropolis zsákjában szoktam hurcolni) utazás, nyaralás közben is szórakoztató. A legjobbat pedig a végére hagytam: egyáltalán nincs gyakorlás "szaga".
Ha ennél picivel csavarosabb kihívásra vágytok, nézzétek meg a Qwixx-et.
Játsszatok jót!
NAGYON FONTOS update: ezen az oldalon eszméletlenül sok jó játékötletet találhattok!