Játszva minden könnyebb

Hintafa

Hintafa

Vissza a kőkorszakba -Stone Age junior

2016. augusztus 21. - palinta77

img_6311.jpg

Elérkezett a Spiel des Jahres idei játékait méltató bejegyzés harmadik (vélhetőleg) befejező része. (Az első és a második részek a linkeken elérhetőek.) 

A Stone Age Junior nyerte idén Németországban gyermekjáték kategóriában a kritikusok díját. Furcsa módon talán ennek a kihírdetését szoktam a legjobban várni, mert felnőtt játékból könnyű jót választani, de igazán jó, igényes, kisebbek számára is tartósan élményt nyújtó társasokból -szerintem- nincs elég.

Ugyan nincs sok közös vonásuk, mégis eszembe jutottak a Catan jr.-ral eltöltött végtelen társasjátékozós délutánjaink. Igaz, hogy évekkel ezelőtt történt, akkor P még csak középső csoportos óvodás volt, de lelkesen építette a kalóztanyákat naponta egyre ügyesebben, alaposabban átgondolva a lépéseit. Olyannyira rá volt kattanva a játékra, hogy a végén már én untam.  

Persze most nem várhattam P-től hasonló rácsodálkozó, odaadó örömöt, hiszen túllépett ezen a szinten, ennél komolyabb kihívásokat igényel. T pedig még túl kicsi, hogy a cuki kiegészítők rakosgatásán kívül érdemben értékelje a kőkorszakot. Kénytelen voltam cselhez folyamodni: kölcsöngyereken kísérleteztem. Sikerrel. Egy játék nem volt elég, sőt játéktársam szemében ugyanazt a lelkes tüzet láttam megcsillanni, ami pár éve rongyosra játszatta velünk a Catan jr-t.

A játékhoz egyelőre német szabályt mellékeltek, de a díj elnyerése után ez nyilván hamar meg fog változni. Ami viszont nagyon jó ötlet: az első két oldalt a korszak rövid és tömör bemutatásának szentelték a készítők. Mesélnek az eszközhasználatról, az emberek lakhelyéről, napi tevékenységükről. Azért szerencsés ez, mert a saját fiaimon látom, hogy a hagyományos intézményi kereteken, és módszereken kívül mennyire másképp valósul meg a tanulás. Nemrég játszottunk az Isle of Skye-jal (szintén Spiel des Jahres nyertes), ami a skót klánok köré építi a játékot. P természetesen azonnal elkezdett kérdezősködni a klánokról. Miután alaposan utánajártunk a témának, kiderült egy csomó érdekesség, amik meg is ragadtak P fantáziájában. Persze nem gondolom, hogy a társasjátékok jelentenék a megváltást az oktatási, vagy bármely más válságra, de mindenképpen figyelemre méltó, ahogy felkeltik az érdeklődést más területek irányába. Egyébként ez az egyik olyan vonása a társasjátékoknak (túl a társasági élményen, és a szórakozáson), amiért nem tudok belőlük kiszeretni. 

Vissza a kőkorszakba. A játéktábla és minden elem nagyon masszív, "kézbe kívánkozóan" szépek. Érdemes megnézegetni a kunyhólapokon szereplő illusztrációkat. A rajzoló Michael Menzel odafigyelt, hogy mindegyik figura az adott kunyhó megszerzéséhez összegyűjtendő nyersanyagot egye, igya, tartsa a kezében. Apróság tudom, de imponáló. A játékosok paneljein a sokadik összeszerelés után sem látom, hogy kopnának, ráadásul a dobozban van annyi hely, hogy akár összeszerelve is tárolhatók. Tudom, kicsit OCD-s hozzáállás, de utálom, ha a játékok szélei, sarkai elkezdenek felkopni. 

A játék célja: elsőként felépíteni (megvásárolni) a falunkba három házat. 

img_6301.jpg

Ahhoz, hogy felépíthessünk egy házat össze kell gyűjtenünk azokat a nyersanyagokat, amik rajtuk láthatóak. A tábla körül láthatóak az -egyelőre- felfordított erdőkorongok.

img_6300.jpg

 

A játék vásárlós-építkezős tematikájába minden résztvevő hamar bele tudta élni magát. Talán azért is, mert annyira jól passzol az emberi természethez az új létrehozása, megalkotása. 

A játék menete roppant egyszerű, felfordítok egy erdőkorongot (természetesen csak a lefordítottak közül választhatok)  majd a táblán a korong által megjelölt helyre teszem a bábut, és elveszek innen egy darab zsákmányt. Amint összegyűlt megfelelő mennyiségű nyersanyag a házvásárláshoz el kell jutni a tábla központi, kunyhót ábrázoló helyére, így érdemes figyelemmel kísérni ennek a korongnak a helyét. 

 

 

Amint valaki (a képen a zöld játékos váltotta ki) ide lépett az összes felfordított korongot visszafordítjuk, MAJD kettőt kicserélünk egymással. A háttérben: megépült az első kunyhó.img_6309.jpg

Az erdőkorongok között van kettő, amely némi magyarázatra szorul. Az egyik a kutya  amelyik a joker szerepét tölti be,ezzel házvásárlás esetén bármely nyersanyagot helyettesíthetjük. A jokerral óvatosan: ellopható! A másik különleges elem a piac. Itt igény szerint lehet bármennyit lehet cserélni a piac és a játékos saját árukészlete között. 

A tábla alsó részén látható (balról-jobbra): a piac, a kunyhó, és a kutya (joker)

img_6302.jpg

 A kísérlet eredménye: minden játékos élvezte a könnyen felismerhető működési mechanizmust, sőt a gyerekek a második körre aranyosan össze tudtak fogni a felnőtt játékos ellen. Persze kellett pár menet, hogy rájöjjenek, ha ügyesen szemmel tartják a falukorongot, és a kellő pillanatban cserélgetik, könnyedén keresztbe tehetnek a nagykorú játékosnak (és miért ne vele szúrnának ki?!).

Konklúzió:

Bár a Mmm! -kooperatív jellegéből adódóan- nem hozza a játékosokat konfrontatív helyzetbe, és a nehezítéseknek köszönhetően is meglepően kitolódik a korosztály, akiket leköt a játék (akár egy 9 évest is kihívás elé állít), élményekben a Stone Age Junior sem marad alul. Ugyan utóbbi esetében a játékosok között komoly verseny alakul ki (ami a sértődés melegágya), a jó emlékezőtehetséggel rendelkező gyerekek simán fel tudják venni a kesztyűt a felnőttekkel szemben. Olyan apró trükköket is megtanulhatnak, amik egy-egy rosszabb helyzetből segíthetnek kimenekülni. Ez pedig a későbbi  életében társasozós élményeihez fontos alapkő. P-n is látom, hogy már nem a kétségbeesés hullámai öntik el, ha rosszul áll a szénája, hanem elkezd agyalni egy új terven.

A memória alapú, vásárlós-építkezős témát könnyű átlátni, megtanulni, így hamar lehet a játékra koncentrálni. Mivel nem kizárólag a szerencsén múlik játék (nem úgy, mint a kukacos, amivel T az utóbbi hetekben leginkább szeret játszani) végre átérezheti a gyerek is, hogy a saját erőfeszítésének köszönhetően érhet el sikereket.  Ráadásul egy parti nagyjából 15-20 perc alatt lejátszódik, így a visszavágó is simán belefér egy délutánba.

 

Ha tetszett a bejegyzés, ne felejtsd el like-olni a Hintafa Facebook oldalát. Akkor bizosan nem maradsz le a további kalandjainkról sem.  

 

Ár: cca. 8.100,- Ft

Korosztály: 5+ 

Külcsín/belbecs: igényes, érdekes, addiktív

A bejegyzés trackback címe:

https://hintafa.blog.hu/api/trackback/id/tr69911150

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása