Az egész úgy kezdődött, hogy eldöntöttem, mostanában nem veszünk új gyerektársast. Minek? Bőven akad, amivel játszhatunk. Memória, ügyességi, térlátás, számolós, lépegetős, gyorsasági, kalandos, van miből választani. Egy 4-5 éves gyerekkel értelmetlen mélyenszántóbb játékot elvárni, de azt hiszem mostanra van már annyi doboz a polcon, ami megfelelő választékot biztosít. Úgyhogy ha új játék fogja átlépni a küszöböt, akkor az tényleg mutasson valami ÚJAT, ami még nem volt.
Ha pedig leköti a majdnem 4 évest és a 8 és 1/2 évest is, akkor papucsban is elcsattogok érte a boltba. Végül cipőt húztam és nem is a boltig (hála a Facebookos társasjáték csoportban megszervezett külföldi rendelésnek), hanem a csomagautomatáig kellett eljutnunk, majd robogtunk haza az Outfoxed szuperédes dobozával. Már csak gyereknapig kellett volna kibírni. De ha valami ennyire cuki és okos, akkor nem használnak az észérvek. Meg aztán az is eszembe jutott, hogy közjó is van a világon! Ezt -mármint a közjót- jelen esetben a társasjáték klub jelentette, ahová elvittem, hogy a gyerekekkel együtt izguljunk (egy picit), tervezzünk, szervezzünk, erőinket összefogva a rejtélyes eset sikeres felgöngyölítése érdekében.
Az történt, hogy ebben a rókákkal sűrűn lakott erdőben, valamelyik ravaszdi elbirtokolt egy pitét. A nyomozóknak az a feladatuk, hogy kiderítsék a 16 vörösbundás közül melyik követte el a garázda tettet, mindezt még azelőtt, hogy a róka elérné a vackát, a szürke út utolsó négyzetét. Tehát egy igazi kooperatív kedves-aranyos nyomozásba fogtunk.
A játék folyamán nyomokat kell gyűjtenünk és ezeket a már felfedett gyanúsítottakkal egyeztetnünk, hogy a tények ismeretében ki lehessen szűrni a lehetséges tetteseket. Pont mint egy vérbeli nyomozó.
Ha az összes nyomozónak nagyjából sikerült megnyugodnia és a ránk váró kaland izgalmaitól előre felajzott idegrendszerüknek megálljt parancsolva például leülnek, akkor a soron lévő játékos a három kockadobása előtt elhatározza, hogy (1.) nyomozni szeretne, vagy (2.) gyanúsítottat felfedni. Ha a nyomozás mellett dönt, akkor a kockáknak legkésőbb a harmadik újradobásra mancsot kell ábrázolniuk (természetesen az időközben már kidobott mancskockákat félretesszük). A kidobott mancsok számának megfelelően ellép a táblán a zöld mancs ábráig. Amennyiben ellent tud állni (nem tud) a nyomozó automata varázsának és úgy dönt, hogy inkább a felfedett gyanúsítottak körét gyarapítaná, akkor a három kockának szemet kell ábrázolniuk.
Ha sikerült a művelet és a kockák a kívánt képeket mutatják, akkor a játékos 1. elvesz egy nyomot az oszlop tetejéről, és belehelyezi az automata ablakos felébe úgy, hogy a nyomon látható kis fülecske az automatán lévő mélyedésben helyezdkedjen el. Ekkor elhúzza az ablakot és ha a lapkán látható lyukacska alatt a kártya zöldet mutat, akkor az elkövető magán viseli a kérdéses ruhadarabot/kiegészítőt. Ha fehér, akkor épp ellenkezőleg. Az új információ alapján megpróbáljuk kizárni a lehető legtöbb elkövetőt. Ezeket visszateszünk a dobozba. 2. Amennyiben gyanúsítottat fedünk fel, kiválasztunk két kártyát a tábla körül és megfordítjuk őket. Ekkor, a nyomozás elősegítése érdekében elővesszük kíváló emlékezőtehetségünket (ez van, nem lehet megúszni) és megpróbáljuk meghatározni, hogy az eddig megtalált nyomok alapján az új gyanúsítottak lehettek-e az elkövetők. 3. Amennyiben nem sikerült a remélt kockadobás (nem mutatja a remélt szimbólumot mindhárom kocka) a rókakomán a sor, aki hármat lép a rókaluk irányába.
Ezután gyűjtjük a további nyomokat és szűkítjük a lehetséges tolvajok körét, míg nem tudjuk a tettest egyértelműen megnevezni. Ha sikerült, akkor megnyertük a játékot, ha nem, akkor próbálkozunk újra. Persze a valóság az, hogy akkor is jön egy új játék, ha sikeresek voltunk, mert az Outfoxed is olyan, hogy a legritkább esetben elég vele egy kört játszani.
A nyomozós téma már önmagában nyerő. A kooperáció pedig egy olyan játékmód, ami a kudarctól rettegőket is oda fogja ültetni a tábla mellé, sőt adott esetben szülői közreműködés nélkül is működik. Engem a dedukció alkalmazásával vett le a lábamról, mert gyerek társasjátéknál nem túl gyakori (most csak a Club2% jut eszembe, de az inkább logikai, mint társasjáték), viszont annál érdekesebb újdonság. Elsőre egyébként a nagyobbaknak is kellett némi idő, hogy ráérezzenek a lényegre, de még a legkisebbek is viszonylag hamar belerázódtak. Így esett, hogy az Outfoxedba pillanatok műve volt beleszeretni.
Érdekes kihívás elé állítja a játékosokat, rövid a játékidő, a 4-5 évesek is könnyedén végigasszisztálják. Nagyszülők sem fognak vonakodni, hogy leüljenek az unokákkal, a nagyobb testvért is leköti úgyhogy az egész játék mindenestül megnyerő. Nyilván a memória itt sem maradhatott ki a játékból, de ne is maradjon, sosem árt kicsit tuningolni, hátha nem marad otthon az a tornacucc. Legújabb kedvencünk tehát nemcsak nagyon okos, barátságos de a cukiságmérő is rendesen kileng tőle.
Éppen azon gondolkodtam, hogy amilyen nagyszerű, különleges és még szép is (Mélaine Grandgirard munkája), muszáj az idei Spiel des Jahres válogatásban előkelő helyet kapnia. Végül örömmel láttam, hogy a jelöltségről lecsúszott (a jelölt játékokat nem ismerem, de vélhetőleg nem érdemtelenek), viszont az ajánlottak között helyet kapott. (A korábbi évek tapasztalata alapján, a listára felkerült 10 társas mindegyike magas színvonalú, a saját preferenciákhoz mérten érdemes kipróbálni a szimpatikusakat.) És rendjén is van ez így, mert az Outfoxed jól kihasználható, gyűjteményes gyerekjáték.
Update: a bejegyzés óta megjelent magyarul is, Rókanyomon néven.
Ár: 4.900,- Ft
Korosztály: 4+
Külcsín/belbecs: ennél cukibb már nem lesz (egyelőre)