Játszva minden könnyebb

Hintafa

Hintafa

Photosynthesis

2018. augusztus 01. - palinta77

img_1275.jpg

Hihetetlenül gazdag lett mostanra a társasjáték-kínálat. A kiapadhatatlan fantáziájú tervezők előtt nincs akadály. A zenész- és zeneszerző Hjalmar Hach témája stílusába vágó, mert a Phtosynthesis nem nélkülöz egyfajta kellemes harmonikus ritmusos-zenés jelleget, ahogy a fák életszakaszait végigkísérjük. Sabrina Miramon illusztráció pedig csak ráerősítenek erre a zeneiségre. Igazi feel-good családi játék, minőségi alkatrészekkel.

 img_1333.jpg

Tényleg lehengerlően gyönyörű az egész játék, az utolsó kis jelölőig. Nagyon jól eltalálták a doboz megnyugtató zen-hangulatot sugárzó borítóképét és a lélek-wellnes-t (köszi, Móni a kifejezésért!) ígérő színeket. A fák, az ágaik között, vagy a töveiknél megbújó kis állatok üdítően bűbájosak, de mégsem könnyeztem tőlük cukrot. Talán jobb, ha az elején tisztázzuk: kicsit fékeveszetten kattingattam a kamerát és így is néha bokán kellett rúgnom magam, hogy álljak le. De mit csináljak, ha egyszer olyan szép?!

img_1282.jpg

A Blue Orange-tól megszokott rövid, zsebkendőnyi szabályú, könnyed játékok után a Photosynthesis -már csak a játékidőt nézve- egy kicsit komolyabb falatnak tűnik. Szimpatikus ötlet volt az erdő organikus környezetébe csomagolni, az egyébként elvont, logikus gondolkodást igénylő játékot. De ezen kár stresszelni, hiszen a bárányokért is teljesen odáig kellett lenni. 

 img_1278_1.jpg

Feladatunk, hogy a tábla által határolt erdőben gondozzuk fáinkat, magoncoktól egészen a kifejlett példányokig. Ügyes elhelyezésükkel juttassuk őket elegendő fényhez, hogy fotoszintetizálhassanak, így segítve növekedésüket,  amivel értékes pontokhoz és további magokhoz/facsemetékhez juthatunk. Majd amikor elérték maximális magasságukat szabadítsuk fel a helyüket és váltsuk be őket győzelmi pontokra.

img_1284.jpg 

A játék előkészületei -a látszat ellenére- nem olyan sok időt vesznek igénybe, de az is nagyon megéri, mert olyan simogatóan gyönyörű látvány, ahogy a táblákon egymás mellett ácsorognak a különböző fafajok. 

Játék indul: az első fák elültetve img_1297.jpg

Két szakaszból áll minden forduló. Először a fotoszintézis során begyűjtik fáink a nap állása szerint megszerezhető fénypontokat.  (Az eligazodást segítik a napkorongtól induló nyilak.) Ahogy egy igazi erdőben, itt is vannak akadályozó tényezők: a többi fa, ami árnyékot vet. Azt kell megvizsgálni, hogy  a nap aktuális helyzete mellett, melyik fának nyúlik akkorára az árnyéka, hogy megakadályozza a fénypontgyűjtést. (Akár saját fa is.) A csemeték 1 fénypontot gyűjtenek, a közepes fák 2-t, a nagyok 3-at. Ehhez hasonlóan a kicsik 1 mezőt árnyékolnak, a közepesek 2-t, a nagyok pedig 3-at. 

Az nap állásánál (a napkorong nyilai segítenek eligazodni). Ha van kedvetek, játsszuk azt, hogy a galériát megnyitva, a következő képen látható, hogy melyik fa került árnyékba. 


A begyűjtött fénypontokat, mindenki a saját tábláján tartja számon. Majd jöhet is a növekedési szakasz. A kezdőjátékos-jelölővel rendelkező kezd. Négy akcióból választ annyit, amennyit szeretne (és amire futják a pontjai).

Hopp, egy mókus

img_1337.jpg

Vásárlás
A táblánkon lévő magokra és fákra tekintsünk úgy, mint faiskolai árukra. Ezeket sem hozhatjuk el fizetés nélkül. Haviszont megvásároltuk őket, a táblánk mellett várakozva, bármikor szabadon felhasználhatjuk őket. (Ebben a szakaszban.)

Ültetés
Körönként minden táblán álló fa szórhat 1 magot (1 fénypontért). Természetesen a fák magassága befolyásolja, hogy milyen messze szóródnak magjaik. (Csak elérhető, megvásárolt magok szórhatóak.)

 img_1304.jpg

Amikor egy fa valamilyen akcióban részt vett, az aktiválja a mezejét, így abban a körben többet nem használhatjuk. (Magból nem lesz ugyanabban a körben csemete.)

Két rókakölyök

img_1365.jpg 

Növekedés
Lecserélhetjük fáinkat eggyel nagyobb méretűre, a költségek megfizetése után, hiszen egy magasabb fa több fénypontot gyűjt és nagyobb árnyékot szór, ami akadályozhatja a többiek gyűjtését. 

Begyűjtés
Amikor a játékos úgy dönt, hogy egy fa életciklusa végére ért (mennyivel szofisztikáltabb, mint csak simán kivágni), 4 fénypontért begyűjti és cserébe elvesszük a talajtípusának (3-2-1 levél) megfelelő legfelső pontozó korongot. 

 

A forduló végén kezdőjátékos-jelző továbbvándorol, a nap fordul egyet a hatszög következő pontjára és újra jön a fotoszintetizálás. Amikor a Nap háromszor megkerülte az erdőt, a játék véget ér, jön a pontszámítás. A legtöbb pontot gyűjtő játékos a nyertes.

img_1290.jpg

Hát így kell egy erdőgazdálkodni kék narancs módra. A doboz és a játék alkatrészeinek zen kinézete ellensúlyozza a játékban hamar kialakuló konfrontációkat. Az absztrakt logikai játékoktól idegenkedőknek előnyös ez a szép körítés. Tulajdonképpen minden ültetéssel kibabrálunk a többi játékossal(leárnyékolhatjuk a fáit, akár több körre is). A nap forgásának köszönhetően viszont akadályozásunk csak bizonyos körökben hatásos. Így egyszerre kell több szempontot is figyelemmel követnünk döntéseinknél. Körökre előre agyalni, hogy melyik mezőről gyűjtünk/nem gyűjtünk fénypontokat. Miközben a begyűjtött pontjaink elosztását is gondosan meg kell terveznünk. A hátrányos helyzetbe került fákat segíteni és újakat növeszteni. 

Aki már profi az erdőgazdálkodásban, annak van lehetősége szabálymódosításoknak köszönhetően nehezíteni a dolgán.

 img_1340.jpg

Azonnal megtetszett, hogy a napkorong forgása és a többi fa árnyéka miatt változnak, módosulnak a tábla pontszerző helyei. Figyelmünket a siker érdekében muszáj megosztanunk (egyszerre a saját fákat és a többiekét is számon tartani a nap forgásának függvényében), az erőforrásainkat pedig beosztanunk. Az elkövetkező körökre szóló tervezések kellemes agyalásokra ad alkalmat. Tudom, ilyen melegben még az is kétségbeejtő kihívás, hogy milyen fagyit válasszunk. De a jó hír, hogy könnyű és szórakoztató döntésekről van szó, amik -ha árnyékra is vetődünk velük (muhahaaa)-, gond ellensúlyozhatók. Bár összetettebb játék, mint a Battle Sheep, de a természetből jól ismert körforgásnak köszönhetően könnyű felvenni a ritmust. A hosszabb játékidő (45-60 perc) miatt kicsit több ülést igényel, ez pedig a nagyon kezdők esetében talán kényelmetlenség. De ha már profin mennek a Splendor és/vagy a Century: Fűszerút könnyedségű játékok, akkor ezzel is érdemes bepróbálkozni. Szeptemberben egészen biztosan elviszem a iskolába, a gyerekek élnek-halnak az ilyen szépségekért. 

img_1324.jpg

Ha ti is úgy vágytok a zöldbe, mint én, akkor ilyen gyönyörűségeket az Okosjátéknál tudtok beszerezni.

Játékosok száma: 2-4
Életkor: 8+ 
Külcsín/Belbecs: zen hangulat / kellemes döntések
Ára: 9.990,- Ft 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://hintafa.blog.hu/api/trackback/id/tr3414152397

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása