Mennyire jól mutatott volna a Kereskedők völgye az utazós játékokról szóló bejegyzésben! Talán annak írásakor még nem jelent meg, de őszintén szólva inkább azt tartom valószínűnek, hogy átsiklottam felette. A bujkálással viszont legalább külön posztot harcolt ki magának. Cseles.
P szúrta ki és kardoskodott mellette én pedig hagytam, hogy menjünk a feje után. És ezzel -mindjárt az elején- elérkeztünk a játék gyenge pontjához. Annyira semmitmondó és átlagos (nekem) a borítókép, hogy nem ütötte meg az ingerküszöbömet. Van jó hír is: a doboz fedelét leemelve kicsit helyrebillent, az első játékok után pedig visszatért a hiányolt lelkesedésem is, mert a kártyák és a Piac nagyon szépek.
A Piac egyik oldala...
Az Alpok hegyei között (már ez sem indokolja ezt a színtelen borítót, de most már nem piszkálom szegényt többet) járunk, ami egy céhnek, illetve A Céhnek ad otthon, ahová évente csak egyetlen kereskedőt -a legjobbat- veszik fel. Nem is kell egyebet tenni, mint elsőként elkészíteni a 8 rekeszből álló standot.
... és a másik. Funkciójukban egyformák, pedig a sunnyogó rókát látva
akár kaphatott volna egy kis nehezítést, vagy egyéb csavart
De mielőtt elképzelést alkothatnátok a völgybéli kereskedelem írott és íratlan szabályairól, gyorsan elmesélem, hogy engem mivel nyert meg magának a játék, kábé úgy elég sok időre. (Kicsit át is szervezte a nyaralós játékaink kupacát.) A játék hat különféle állatfajhoz tartozó kereskedői és a készletükbe tartozó állatkártyák nagyon különböző stílusú és hangulatú játékra alkalmasak.
A békésebb stílusú kereskedésben a Mókusok, Pandák és Arák jeleskednek
Ha mondjuk újonc kereskedők ülnek egymás mellett, akkor a Lendületes Vörös Arákkal, az Egyezkedő Óriáspandákkal és a Gyűjtögető Repülő Mókusokkal egy többnyire békés, komoly konfrontációktól mentes játékot tudnak lezavarni. Viszont ha már tisztában vagyunk a játékmenettel, valamennyire ismerjük a kártyák biztosította lehetőségeket, akkor egy izgalmas, kiélezettebb küzdelembe is beszállhatunk. Jönnek a Mosómedvék, a Párducok és a Kaméleonok. Elboríthatjuk ellenfeleinket Ócskaságainkkal, vagy lenyúlhatunk tőlük egy kártyát, hogy a mi standunk rekeszének legyen az ékessége. Persze ha a játékosok hangulati nívója az ádáz küzdelem helyett, inkább a nyugalmasabb, a csendesen variálós életérzést hajszolná egy kicsike izgalommal, akkor vegyíthetjük a kezdő és a haladó paklik állatait.A Tolvaj Mosómedve elboríthatja a szomszéd épülő standját Rohadt Étellel. Hát ki tudna úgy kereskedni?!
Nagyon kellemes a játéknak ez az adaptálhatósága és a benne rejlő színes játékélmény. Építhetünk, rombolhatunk, tombolhat bennünk a vadkapitalista, de ha szolidan közelítünk az előttünk álló feladathoz, az sem jelenti a közelgő végünket.
Miután mind a két játékos kap a kiválasztott állatpaklikból egy-egy egyes értékű kártyát és annyi Ócskaságot, hogy összesen 10 kártyája. Keverés után húz belőlük ötöt. A többit lehelyezi maga mellé és onnantól kezdve ez az ő saját húzópaklija.
A játékosok a saját paklijukból dolgoznak, azt bővítik, szelektálják. Saját körükben akciókat hajtanak végre, majd jön a takarítás fázis. A következőkből kell egyet választani:
1. Piac
A piactábláról elveszünk egy kártyát, amit a kezünkben lévő kártyákkal fizetünk ki. (A fizetéshez használt kártyák a saját dobópaklinkra kerülnek.)
2. Módszer akció
A 'módszer' feliratú kártyák nagyon eltérő stílusú cselekvéseket váltanak ki, attól függően, hogy melyik állatfajhoz tartoznak: akadályozhatjuk a másikat, megszabadulhatunk Ócskaságainktól, növelhetjük/csökkenthetjük egy-egy lap értékét, vagy kicserélhetjük egy másik játékos standján lévővel, több lapot vehetünk a kezünkbe.
Ha egy + jel is látható, akkor a kártyán végrehajtottak után még egy újabb akciót lezavarhatunk. Akár egy újabb módszert, amin ha van még egy +, akkor harmadszorra is intézkedhetünk. Vannak ilyen elfoglalt kereskedők, na.
A + jel még egy akciót tesz lehetővé
3. Stand akció
Kezünkben lévő kártyáinkból bővítjük a standunkat. Növekvő sorrendben telepíthetjük 8 rekeszünket. Az első összértéke 1, a másodiké 2, a harmadiké 3, stb. legyen. Főszabály szerint ugyanabban a rekeszben csak egyforma fajhoz tartalmazó kártyák szerepelhetnek, Ócskaságok nem.
Az Ócskaságok csak vásárlásra jók, de ha valaki ügyesen sáfárkodik a kártyáival, akkor a standjára is kipakolhatja.
4. Leltár
Ekkor bármennyi kártyát a kezünkből a dobópaklinkba tehetünk.
Az ún. Állandó (angolban passzív elnevezésű) kártyák sokféleképpen segítenek, ezeknek akkor fejtik ki hatásukat, amikor a kezünkben vannak.
A frappáns elnevezésű kártyáknak köszönhetően megszabadulhatunk (végleg eldobhatunk) Ócskaságoktól vagy egymás után két rekeszt is lepakolhatunk.
Az akció befejeztével, a takarítás fázisban a) saját húzópaklinkból kiegészítjük a kézben tartott lapjainkat ötre. Majd b) árleszállítás következik a piacon: ha van üres mező a piacon, akkor jobbra, az üres mezőre mozgatjuk a kártyákat. A szabadon maradt helyet, a piacpakliról újra feltöltjük.
Keletkezik némi holtidő, míg a játékosok átgondolják, hogy milyen kártyákat tudnának megvenni, vagy milyen módszereket szeretnének felhasználni, de mivel alapvetően mindenki erre koncentrál, ebből alig volt fennakadás. Talán a holtidő csökkentésére (4 játékosnál azért már nem mindegy) találták ki a csapatjáték-verziót, amikor 2-2 játékos szövetségre léphet.
Folyamatosan olvassuk a kártyákon szereplő képességeket, a szövegértést és az olvasást is gyakorolják a játékosok. Tudom, egy idő után úgyis megtanulják, akkor meg hol ebben a kihívás?! De ott van az! Már a tény, hogy az olvasáshoz egy kellemes élménye kapcsolódik (nem kap érte jegyet, nem kell az egész osztály előtt produkálnia magát), a saját érdekében tesz erőfeszítést, a pozitív irányba billenti a mérleget és felvillantja, hogy milyen hasznosak a betűk.
Elkészült a stand
Összhatásában megnyerő, jó ritmusú, érdekes problémákat felvető játék (melyik kártyákat érdemes megvásárolnom? melyiknek a módszere segíti az előrelépést? elég kártyát vásároltam már ahhoz, hogy elkezdhessem lepakolni a rekeszeimet? mivel tudom lassítani az ellenfeleimet?). Megunhatatlan az érzés, amikor feszült koncentrációval merül el a gyereked egy társasban. P is minden alkalommal átadja magát a mélységes élvezetnek, amivel kikovácsolta a terveit. Azt hiszem még egy ideig hitegethetem magam azzal, hogy azért egyre nehezebb legyőzni, mert ehhez hasonló gondolatokon töprengek. De már közel a pillanat, amikor szembe kell néznem a ténnyel: egyre jobban játszik a gyerekem.
A kártyák változatos hatásaik miatt életszagú döntéseket várnak ránk. A szerző, Sami Lakso színes, helyes-bájos kártyagrafikái vonzóak, a játékmenet gondolkodós, variálós adaptálható volta és -nem utolsósorban a kellemes ár-értékarány- meggyőző elegy. Ki gondolta volna, hogy ilyen sok meglepetést okoz majd ez a dobozka?!
Ha szeretnél a Legendás Céh tagjává válni, a Társasnavigátornál tudod (most akciósan) beszerezni.
Játékosok száma: 2-4
Életkor: dobozon 10+ (nálunk 9+)
Külcsín/Belbecs: átgondolt látványvilág/ jólesően gondolkodtató, változatos stílusú játékmenet
Ára: 4.350,- Ft