A városépítő, tervező témájú játékokat régóta szeretjük itthon. Okkal bizakodtam tehát, amikor elkezdtük kitanulni a lakóparképítést. Most pedig téged is Köszöntünk… álmaid városában!
A játék célja, hogy a városban épülő új lakópark három utcáját -a város önkormányzatának terveit figyelembe véve- benépesítsük minden kényelemmel ellátott házakkal.
Városkártyák különböző beosztású lakóparkokért kapnak pontot a játékosok (a kártyán szereplő baloldali számot az kapja, aki elsőként teljesíti a tervet, a jobboldalit pedig az, aki másodikként)
A játék elején kiválasztunk az építési tervek (városkártyák) közül hármat. Amennyiben a játék során sikerül a kártyákon látható beosztású lakónegyedeket létrehoznunk, győzelmi pontokat fogunk kapni.
Házszámok, hatással
Minden körben felcsapunk egyet a három pakliba osztott építéskártyákból (tornácos). A kártyák két oldalúak, egyiken egy házszám látható, a másikon pedig egy hatás. A játékosok tetszés szerint kiválasztanak egy házszámot (akár több játékosi is ugyanazt), majd beírjuk valamelyik üresen álló házba. Ha szeretnénk, érvényesítjük a számhoz hozzá tartozó hatást is. Amikor mindenki választott (kötelező) egy számot, új kör jön, új házszámmal (és hatással).
Hatások magyarázata
Teljesen egyszerű feladat, ám a házszámok beírásánál vannak bizonyos megkötések. És ha igazi sztárépítész szeretnél lenni, akkor főhet a fejed, hogy a sok, különböző előnyt kínáló hatás közül melyiket válaszd.
Pontozólap
A számok (balról-jobbra) emelkedő sorrendben szerepelhetnek, de nem kell a számsorrendet követniük. Ismétlődések sem lehetnek (kivéve bizonyos eseteket).
Ha valamilyen oknál fogva nem tudnák beírni egyetlen számot sem, akkor az elutasított engedélyek (jobbra a legszélső oszlop) közül ki kell satírozni a legfelsőt.
A hatások közül a legtöbb önmagáért beszél, de azért röviden leírom, hogy legyen róla fogalmatok, mibe vágtok bele. A földmérővel kerítést húzhatsz fel két ház közé. Ez azért fontos, mert a városkártyák győzelmi pontját befejezett lakóparkért kaphatod meg.
Az ingatlanügynök (lila) segít felértékelni a kész (!!) házakat (mondtam én, hogy kell az a kerítés!), így a játék végén több pontot érnek.
Ha van már elkészült lakóparkod (tudod, házszámok emelkedő számsorrendben, kerítés), akkor az ingatlanügynök segítségével kisatírozhatod a játékoslapod egyik ingatlanoszlopának legfelső mezőjét. A 4 házból álló lakóparkok minden egyes háza 6 pontot ér
A tájrendező és a medence egyértelmű. Előbbi felelős a zöldövezetért: a kiválasztott utca feletti parkrészt színezed át, hogy a játék végén megkapd érte a pontjaidat.
A medencekészítő viszont akkor satírozhat, ha olyan házhoz írja be a házszámot, ahová eleve be volt tervezve. Persze házszámot olyan telekre is írhatsz, ahová a tervek szerint medencének kellene kerülnie, csak ebben az esetben nem épül fel (nem satírozhatod ki a pontozósávon).
A gyakornok egy elég jó trükköt tud. Levonhatunk, vagy hozzáadhatunk egyet a kiválasztott házszámhoz. Ráadásul minden alkalommal, amikor gyakornokkal dolgoztattok, akkor át kell satírozni a pontozósáv hozzá tartozó oszlopának egyik négyzetét.
A legtöbb gyakornokot foglalkoztató építész 7 pontot kap
A BIS (magenta) kicsit trükkösebb elem. Ennek köszönhetően beírhatunk másodszor is egy olyan számot, ami már szerepel az utcánkban. A játék végén viszont pontlevonás jár minden ilyen hatásért.
Medence, tájépítész, BIS
Többféleképpen érhet véget a játék. Ha egy játékos besatírozza a 3. elutasított engedélyét, vagy teljesíti mindhárom tervet, vagy mindhárom utcája összes házát felépítette. Ezután jön a pontszámítás. Aki a legtöbbet gyűjtötte, megnyeri a játékot.
Nagyon kellemes élményben volt részünk. Persze eleve vonzódunk a témához (a többi városépítős játékunkat itt és itt találod), úgyhogy nem volt nehéz megszeretni ezt sem. Ráadásul hozott jópár újdonságot is a hasonló témájú társasaink sorába, így nem éreztük, hogy az eddigiek ismétlődnének, vagy újracsomagolták volna a régebbieket. Meglepett, hogy milyen gyorsan lezajlott egy építkezés (ha van időnk mindjárt hármat is játszunk), hiszen mindenki egyszerre agyal, így a játékosok közti holtidő minimális. (Sajnos valami történt az időnkkel. Összement, vagy egy óratörpe megbuherálta, de mostanában szűkében vagyunk a játékra fordítható pillanatoknak.)
Az elkészült városterveket megfordítjuk
A szabályok egyszerűek és a feladattal harmonizálnak. Mivel egymásból következnek, könnyen követhetőek. A témát nagyon jól összepárosították a mechanizmusokkal a francia szerzők. Kockacsörgés nélkül is ismerős volt valahonnan ez a kártyafelfordítós-választós-játéklapra feljegyzős módszer. A Yahtzee és kis túlzással a Qwixxx is hasonló. Persze a Köszöntünk álmaid…városában jóval színesebb és kellemesen édes dilemmák elé állítja a játékosokat. Kerítés legyen, vagy medence, netán felértékeltessem? Naggggyon bírjuk az ilyen típusú őrlődéseket.
Tájépítész akcióban
Minden játékos számára ugyanazok a lehetőségek nyitottak (az aktuális házszám-hatás kombinációkból bármelyik válaszható) ez megteremti az építészek között az esélyegyenlőséget. Nyilván az, hogy mikor és milyen kombinációban érkezik egy-egy várt házszám, kiszámíthatatlan, de a győzelem mind a játékos döntésein múlik. A csinos kis uniformizált a környezet mellett mindez nagyfokú rendezettséggel, jól szervezettség hangulatával is jár.
Anne Heidsieck illusztrációi tökéletesek! Az ’50-es évek Amerikájának bizakodó, kimeríthetetlenül optimista, napsütéses hangulatát hűen tükrözi. Ne tévesszen meg senki a hangulat, komoly versengésre számíthatunk. :)
Általában idegenkedem azoktól a játékoktól, ahol a tábla helyett eldobható pontszámláló lap van. Olyan, mintha kikopna alólunk a játék. Ezen segít a kiadó oldaláról letölthető a pontszámító lap hagyományos és a néhány extrával bővült változata, ahol begurul az egyik utcába Marty Mcfly, itt parkol a Millenium Falcon és Eliott is (utóbbi természtesen felette lebegve, E.T.-vel. Sőt, ami nekem nagyon kellemes újdonság, hogy Android rendszerű cuccokra (sajnos egyelőre iOS-re nem) a szabályfüzetben elhelyezett QR-kód segítségével letölthetjük. Így meg egy csodás utazójáték kerekedik belőle. Nem véletlen, hogy a játékosszám 1-100 főre jelöli meg. És igen, készült egyszemélyes és haladó változat is.
Építsetek lakónegyedeket, az Okosjátéknál itt találjátok meg.
Játékosok száma: 1-100
Életkor: 10+
Külcsín/Belbecs: hangulatos városépítés/komoly versenyhelyzetek
Ára: 6.490,- Ft